Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

463 TBB Dergisi 2021 (155) Ayşe Füsun ARSAVA da herkesin iç sınırlarda serbest dolaşacağı, ancak şüphesiz herkesin sınırları geçme hakkı olmadığı şeklinde kabul edilmiştir. 1 Yapılan bu ayrım ilk bakışta açık gözükmese de AB yurttaşlarının sınır geçişleri- nin de üye devletler tarafından istisnai olarak AB’nin Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme’nin 21. madde, 2. fıkra; 45. madde 3. fıkra; 52. 62. maddeleri muvacehesinde sınırlanabileceğinin gözardı edilmemesi gerekmektedir. AB’nin Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme’nin 21. maddesi AB üyesi olmayan devletlerin yurttaşları için prensip olarak AB yurttaşları gibi bir geçiş özgürlüğü öngörmemektedir. AB anlaşması 3. maddesi sınırsız iç pazarın koşullarını ortaya koymaktadır. Dış sınırlarda iltica, göç ve suçlara karşı korunma ve mücadele için uygun önlemlerle denetim yapılmaksızın sınırsız bir iç pazarın gerçekleştirilmesi mümkün değildir. Uygun önlemler Bir- liğin ortak politikası bağlamında alınan önlemleri ifade etmektedir. 2 Üye devletlere üçüncü devlet vatandaşlarının ülkelerine girişinde dış sınır kontrolü, vize, göç konularında ve iltica başvurularının kabu- lünde münhasır bir yetki bırakılmasının sınır kontrolü yapılmayan iç pazar oluşturulması düşüncesini akamete uğratma ihtimali yüksektir. 2016 kışında yaşananlar üye devletlerin üçüncü devlet vatandaşla- rının ülkelerine girişinde farklı muamele yapmalarının nasıl bir kriz yaratabileceğini ortaya koymuştur. Mültecilerin Avrupa’ya kitlesel akımı iç pazar sınırlarında yeniden kimlik kontrolü yapılmasına yol açmıştır. İç pazar sınırlarında kontrolsüz geçişler domino etkisi ile İsveç’ten Danimarka’ya, Danimarka’dan Almanya’ya, Almanya’dan Avusturya’ya, Avusturya’dan Macaristan’a, Macaristan’dan Slovenya’ya, Slovenya’dan Macaristan’a, daha önceden Fransa’dan İtalya’ya, İtalya’dan diğer üye devletlere göç yolları oluşturmuştur. 3 Sınır kontrolleri Birlik Hukuku’na göre Schengen sınır kodex’inin 25. madde vd. düzenlenen koşullarla geçici olarak caiz kabul edilmiştir. 4 1 Söz konusu ayrım için bknz.: Müller-Graff, Peter-Chr ı st ı an, Art.67(madde) Raum der Freiheit, der Sicherheit und des Rechts, bknz.: Frankfurter Kommentar zum Unionsrecht, EUV (Vertrag über die Europäischen Union), GRC (Grundrechtchar- ta) und AEUV (Vertrag über die Arbeitsweise der Europäischen Union); AEUV Titel V, Kapitel I, Mohr-Siebeck Verlag, Tübingen 2017 2 AB Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme, md.67, 2.fık. 3 Gsellmann, Theresa Grenzkontrollen sorgen für Stauchaos; bknz.: http://kurier. at/chronik/burgenland/ grenzkontrollen-sorgen-fuer-stauchaos/208.078 929 (01.10.2020) 4 (Verordnung)VO (EU) 2016/399, Abl.2016 L 77/1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1