Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

465 TBB Dergisi 2021 (155) Ayşe Füsun ARSAVA sınırları olmayan iç pazar için önemlidir. Bu şekilde Schengen üyesi her devlet Birlik standartları üzerinden Birlik üyesi olmayan devlet- lerin yurttaşlarının Schengen alanına istenmeyen girişlerine karşı so- rumluluk üstlenmiştir. Bu çerçevede Schengen sınır codex’i esas alın- maktadır. 6 Schengen sınır codex’inin temel düzenlemesi dış sınırların sadece belirlenen denetim kurallarına göre geçilebileceğini öngörmek- tedir. 7 Dış sınırlarda üçüncü devletlere karşı duvar inşası beklenilen bir durum olarak kabul edilmemiştir. 8 Koruma arayanların münferit bir inceleme yapılmaksızın taleplerinin reddedilmesi Birlik Hukuku’nun Uluslararası Hukuk’tan üstlendiği “Non-Refoulement” prensibine ay- kırıdır. 9 Sınır kodex’i uluslararası koruma arayan kişilerin özel hakla- rı dışında üçüncü devlet vatandaşlarının yerine getirmesi gereken ve sınır memurlarının denetimde esas almakla mükellef olduğu (geçer- li vize, Schengen enformasyon sisteminde yahut üye devletlerin veri bankalarında kayıtlı olma gibi) sınırdan geçme koşullarını içermekte- dir. Bu koşulların yerine gelmemesi halinde kodex iç pazara girişin reddedilmesini öngörmektedir. 10 Bir kişinin vize mükellefiyetinin olup olmadığını Birlik Hukuku vize rejimi belirlemektedir. 11 Vize mükelle- fiyeti olan bir kişinin bir üye devletten hangi koşullarla vize alabilece- ğini aynı şekilde Birlik Hukuku mütecanis olarak detaylı saptamıştır. 12 Üye devletlerin birbiri ile uyumsuz karar vermesini önlemek için ulu- sal vize mercileri birbiri ile veri değişimi sistemi ile bağlanmıştır. 13 Entegre bir sınır kontrol sistemi kişilerin denetimi ötesinde ko- ordine edilen operatif önlemler gerektirmektedir. Bu amaçla Avrupa ajansı Frontex 14 ve 863/2007 sayı ve tarihli tüzükle çok sayıda üçüncü devlet yurttaşının dış sınırın belli noktalarına akını ve dış sınırları yasa 6 VO (EU) Nr.2016/399, Abl.2017 L 77/1 7 2016/399 tarih ve sayılı tüzüğün 5. ve 8.maddeleri 8 AB Komisyonu tarafından Lampedusa ve Lesbos’da kayıt, kimlik tespiti ve ko- ruma talepleri için acil münferit inceleme ve gerekçesiz başvurularda güvenli bir üçüncü devlete doğrudan sınır dışı etme amaçlı olarak “Hot Spots” oluşturul- muştur; bknz.: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/ what-we-do/policies/ european-agenda-migration/background-information/docs/2_ hotsputs_de.pfd (01.10.2020) 9 2011/95 tarihli ve sayılı direktifin 21.md., 1.fık.; bknz.: ABl.2011 L 337/9 10 539/2001 sayı ve tarihli tüzük için bknz.: ABl.2001 L 81/1 11 539/2001 sayı ve tarihli tüzük için bknz.: ABl.2001 L 81/1 12 Vize kodex’i; 810/2009 tarihli tüzük için bknz.: ABl.2009 L 243/1 13 767/2008 sayı ve tarihli tüzük için bknz.: ABl.2008 L 218/60 14 2016/1624 tarih ve sayılı tüzük için bknz.: ABl.2016 L 251/1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1