Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

466 AB Hukukunda Mülteci ve Göç Sorunu dışı geçişleri nedeniyle olağanüstü bir baskı altına giren üye devletle- rin talebi üzerine acil müdahale birimi (RABIT) kurulmuştur. 2 – Mültecilerin Korunmasına İlişkin Primer Hukuk Düzenlemeleri Bu hükümler mültecilerin korunması iltica ve bunu ikâme eden korumayı kapsamaktadır. Bu çerçevede Birlik primer hukukunda Ce- nevre Mülteciler Konvansiyonu ile uyumlu ortak bir politika geliştire- rek uluslararası korumaya ihtiyacı olan her üçüncü devlet yurttaşına uygun bir koruma sağlama ve talebi reddetmeme prensibine riayeti sağlama iradesi ortaya konulmuştur. 15 Aynı ifadeyi AB Temel Hak- lar Şartı’nın 18 maddesi iltica hakkı bağlamında kullanmaktadır. AB Cenevre Konvansiyonu tarafı olmamakla birlikte kendi iradesi ile Cenevre Konvansiyonu yükümlülüklerini üstlenmiştir. Bu bağlamda da AB’ne operasyonel bir yetki devredilmemiştir. AB sadece yasama yetkisine sahiptir. Yaklaşım olarak AB Hukuku grupların veya kitle- lerin değil, bireylerin korunma gereksinimini esas almaktadır. 16 Ta- leplerin reddedilmemesi mükellefiyeti ve Cenevre Konvansiyonu’na yapılan atıf muvacehesinde uluslararası koruma taleplerinin göreceği muamele konusunda bir üst sınır belirlenmesi AB Hukukuna uygun düşmemektedir. AB’nin Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme’nin 78. madde, 1.fıkrasında sözü edilen mültecilere uygun bir koruma sağ- lanması geliştirilecek ortak politikanın hedefidir. Bu politikanın detay- ları alınacak Birlik kararlarına saklı tutulmuştur. Birlik için ölçü kabul eden Cenevre Konvansiyonu’nun AB Temel Haklar Şartı’nın 52. mad- desinde öngörülen koşullar (kamu çıkarı) muvacehesinde sınırlan- ması mümkündür. AB bu alandaki yasama yetkilerini Ortak Avrupa Mülteci Sistemi’ne ilişkin 5 yıllık aksiyon programları muvacehesinde kullanmıştır. Bu yasama tasarruflarının üç konuya ilişkin olduğu gö- rülmektedir. Bunlar, mülteci statüsünün maddi hukuk içeriği, koruma kuralları; uluslararası koruma talebi bağlamında söz konusu olacak prosedür kuralları ve üçüncü devletlerle bu kişilerin geri kabulüne ilişkin iş birliği anlaşmaları olarak karşımıza çıkmaktadır. 15 AB Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme, md.78, fık.1 16 AB Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme’nin 78. md, 2.fık, c-bendinde yer alan kitlesel sürgünlere sağlanan koruma istisna olmak üzere

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1