Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
469 TBB Dergisi 2021 (155) Ayşe Füsun ARSAVA b - Uygulanan Usul Üye devletlerin başvuruları inceleme prosedürünün ve başvuru- ları kabul koşullarının uyumluluğu uluslararası koruma arayanların kendilerine göre cazip gözüken üye devlete başvurularını önleme amacına hizmet etmektedir. AB tarafından asgari düzenlemeler yapı- larak (2013/32 tarih ve sayılı direktifin 5. md ve 4.md. prensip olarak bu niteliktedir) üye devletlere sadece muayyen bir takdir alanı bıra- kılması, üye devletlerin başvuruları kabul bakımından farklı imkânlar sunmalarını engellemektedir. Bu yöntem ortak mülteci politikası he- definin gerçekleştirilmesini mümkün kılmaktadır. Başvuruların kabu- lüne ilişkin direktif bu nedenle üye devletlerin başvuru yapanlar için onlara insani bir yaşam sağlayan ve diğer üye devletlerle mukayese edilebilir yaşam koşulları temin eden düzenlemeler yapmasını öngör- mektedir. Uygulama ancak maalesef kısmen tersine bir durumu ortaya koymaktadır. Yunanistan’da uluslararası koruma arayanların gördük- leri muamele nedeniyle açılan M.S.S. davasında Yunanistan AİHM tarafından AİHK’nın 3.maddesinin ihlâli nedeniyle (aşağılayıcı mua- mele) mahkum olmuştur (CEDH, Cour européenne des droits de l’homme) . 25 Dublin III tüzüğünün 3. madde, 2. fıkrası böyle bir durumda baş- vuruları inceleme yetkisinin başka bir üye devlete aktarılmasını ön- görmektedir. Başvuruları inceleme konusunda detaylı düzenlemeler mevcut olmasına karşın üye devletler arasında kapasite ve yaklaşım farklılıkları ortaya çıkmaktadır. Bunun ötesinde Birlik Hukuku’nda uluslararası koruma başvurularının hızlandırılmış bir şekilde incelen- mesini ve başvuruların reddini meşrulaştıracak mütecanis güvenli bir menşe ülke listesi şimdiye dek oluşturulamamıştır. Komisyon’un AB’nin Çalışma Usulleri Hakkındaki Sözleşme’nin 78. madde, 2. fıkra, d-bendine istinaden hazırladığı [KOM (2015) 452] ve Mayıs 2015’de ilan ettiği önerisinin (10 nokta planı) ilk bölümün- de mültecilerin üye devletlere dağılımında dış sınırlarda bulunan üye devletlere aşırı yük getiren Dublin düzenlemesine değişiklik getiren “Fairness” bir mekanizma önermiştir. Komisyon’un önerisinde bunun dışında aşağıdaki konulara yer verilmiştir. Schuberth, Mıchael Die Nichtigkeit der Slowakei und Ungarn gegen die Notfall- umsiedlung aus Italien und Griechenland 25 Cedh, Affaire M.S.S. c. Belgique et Gréce, Requéte 30696/09, arrét 21 Janvier 2011, Rn.234 ve 264
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1