Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
499 TBB Dergisi 2021 (155) Elif Can ÇALICI mücadelelerin sonucunda büyük kazanımlar söz konusu olmuştur. Bir süre sonra bu mücadele, sıradan bir eşitlik istemini aşıp genel olarak “insan olma” ve “bedenine sahip olma” mücadelesine dönüşmüştür. Öte yandan kadınlar bağımsızlık, silahsızlanma, barış ve kalkınmaya varıncaya kadar bütün insanlığı ilgilendiren davalara da sahip çıkmış- lardır. Gelinen noktada feminizm, böyle bir bütünlük içinde olup, ge- leneğe karşı ilerlemeden yanadır. Geleneğin batıl inançlara, köhnemiş düşüncelere dayanarak kadınları evine, yani çıkmaması gereken bir coğrafi mekâna bağladığı, bir eşitsizlik duvarıyla çevrelediği ölçüde ilerleme, şimdiki zamanın yüzünü -henüz gerçekleşmemiş de olsa- ideal bir geleceğe çevirir ve yaşamanın imkanlarını haklarla “sarmaş- dolaş” bir halde sergiler. 63 Dünyanın şimdiki örgütleniş biçimini sorgulamakla kalmayan, onu dönüştürmek ve yeni yaşam biçimleri oluşturmak için de çabala- yan bir politika olarak feminizm, daima geleceğe yöneliktir ve daima bir dönüşüm projesi içerir. 64 Sonsuz bir meydan okuma biçimi olarak feminizm, bizi kendi yaşam biçimlerimizi sürekli olarak yeniden ta- hayyül etmeye çağırır. “Erkek erkektir” kabulünün bir parçası olarak görülen birçok davranışın ciddi birer suç olarak kabul edilmesini sağ- lamak amacıyla feministler, dünyayı başka türlü görmemiz için uğra- şırlar. Böyle bir çağrıyı içermesi sebebiyle de feminizm, etik bir talebi mutlaka barındırır. 65 Feminist uğraş, kadınların failliğine ve benlik anlayışına, kurtuluşun gerçekleştiği bir gelecek adına kendi tarihini yeniden sahiplenmeye ve toplumsal cinsiyeti açığa çıkaran radikal toplumsal eleştiri edimine adanmıştır. Zira böyle bir düzenleyici umut ilkesi, başka bir deyişle, henüz olmamış olana duyulan hasret için pra- tik-ahlaki bir emir olmadan kökten bir dönüşüm düşünülemez. 66 Feminist hukuk eleştirisinin çok uzun sayılmasa da oldukça zen- gin bir geçmişi bulunup, bu eleştiriler mevcut hukuk sistemleri ve kamusal politikalar üzerinde giderek artan bir biçimde etkili olmaya 63 Server Tanilli, “Feminizmin Fetihleri ve Güncelliği”, Felsefelogos, S. 15, 2001/3, s. 113, 114. 64 Sara Ahmed, “Bu Öteki ve Başka Ötekiler”, Cogito, S. 58, 2009, s. 173 65 Cornell, 95, 96. 66 Seyla Benhabib, “Feminizm ve Postmodernizm: Huzursuz Bir İttifak”, Çatışan Feminizmler: Felsefi Fikir Alışverişi, Çev. Feride Evren Sezer, Metis Yayınları, İs- tanbul 2017, s. 42.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1