Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
72 2017 Anayasa Değişikliğinin Demokratik Nitelik Sorunu zaman içinde büyük katkıda bulunmaktadır.” 62 Bu noktada 2017 Anayasa değişikliğine ilişkin bir meşruiyet noksanlığı görmekteyiz. Bununla birlikte Anayasa değişikliği bünyesindeki kural ve usullerin yoruma oldukça açık ve tartışmalı olması ve demokratik sürecin dışında bir ivedilik sergilenmesi başta siyasi istikrar olmak üzere bizatihi Anaya- sanın meşruiyetine gölge düşürmüştür. Oysa ki tüm siyasi unsurlar ve sivil toplum örgütleri Anayasa değişikliği sürecine dahil edilmeliydi. Ancak bunun gerçekleşmesi için de 2017 Anayasa değişikliği sürecinde, ba- rışçıl toplantı özgürlüğünü, ifade özgürlüğünü ayrıca tartışmaların basında adil, yeterli ve kapsamlı şekilde yer almasını kolaylaştıracak pozitif yükümlü- lüklerinin eşit derecede uygunluk göstermesi gerekmekteydi. Görüldüğü gibi, hedeflenen anayasa toplumsal barışa dayanan, demokratik-özgürlükçü-eşitlikçi bir anayasa olacaksa, daha anayasa- nın hazırlık sürecinde demokratik ilkeler, hukukun üstünlüğü ile hak ve özgürlükler kurucu ögeler olmalıdır. Dolayısıyla Türkiye için yeni anayasa ihdası tartışmalarında erkler arası denge-denetim esasını be- nimseyen parlamenter sistem başta olmak üzere demokratik bir ana- yasanın gerekleri öne çıkarılmalı ve bu doğrultuda ifade özgürlüğü kullanılarak anayasa ile aşılması mümkün temel sorunlar çözülmeli- dir. Sonuç, Değerlendirme ve Öneriler Türkiye’de hiçbir anayasanın izlenen yöntem itibarı ile sivil de- mokratik olduğu söylenemez. Anayasaların yapımında yöntem iti- barıyla 1921 Anayasası, içerik itibarıyla ise 1961 Anayasası dışarıda tutulursa ülkemizin gerçek anlamda gerek yapılış yöntemi gerek içe- riği bakımından demokratik hukuk devleti ile uyumlu bir anayasaya sahip olmadığı söylenebilir. Çünkü anayasalar gerçek anlamda toplu- mun farklı kesimlerini temsil eden, halk tarafından serbestçe seçilmiş kurucu meclislerin elinden çıkmamıştır. Burada anayasaların yapımı ve içeriği üzerinde bir müzakere ve uzlaşı ortamı da söz konusu ol- mamıştır. Dolayısıyla neredeyse tüm anayasalarımız ve hâlihazırdaki 1982 Anayasası demokratik anayasaların sahip olması gerektiği norm- lardan uzak kalmıştır. 62 VenedikKomisyonununAnayasaDeğişikliğine İlişkinRaporu, CDL-AD(2010)001, §§ 204, 205.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1