Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
86 Temel Haklara İlişkin Anayasal Güvencelerin Vergi Hukukundaki Güvenceleri Daraltıcı ... AYM, Tanju Taş başvurusu hakkındaki kararında; 6 davacı aleyhi- ne hükmedilen vekâlet ücreti kanuna uygun olarak hesaplanmış ol- masına rağmen somut olayın kendine özel koşulları altında davacının anayasal haklarının ihlal edildiğine hükmetmiştir: “56. 659 sayılı KHK’nin 14. maddesi ile … idareler lehine vekâlet ücretinin takdir edileceği düzenlenmiştir… … 61. Belirtilen düzenlemenin, … hukuk hizmetlerinde etkililik ve uzmanlaşma ile kamu yararının sağlanmasına yönelen amacı dikkate alındığında müdahalenin meşru bir amacının olmadığı söylenemez. Bu çerçevede, talep konusunun reddedilen kısmının belirli bir oranı- nın karşı tarafa vekâlet ücreti olarak ödenmesi yükümlülüğü öngörül- mesi tek başına mahkemeye erişim hakkını ihlal eden bir müdahale olarak nitelendirilemez. 62. Ancak somut olayın koşulları bir bütün halinde değerlendiril- diğinde, başvurucunun maddi durumunun elverişsiz olması nedeniy- le lehine adli yardım kararı verildiği, ayrıca dava açıldığı sırada ıslah imkânının olmaması nedeniyle hak kaybına uğramamak amacıyla ta- lebini yüksek tuttuğu, bilirkişi raporunun nakdi tazminat tutarını göz önüne alarak hesapladığı, tespit edilen maddi tazminat tutarı ile be- raber başvurucu hak kazandığı tazminatın yaklaşık 3/4’ünü vekâlet ücreti adı altında davalı idareye geri ödemek zorunda bırakıldığı ve açılan tazminat davasının bu şekilde başvurucu açısından anlamsız hale geldiği dikkate alındığında yapılan müdahalenin ölçülü olduğu söylenemez.” Öte yandan AYM -bu çalışmanın konusu bakımından özel bir önem taşıması hasebiyle- adil yargılanma hakkı bağlamında hakka- niyete uygun yargılanma hakkı kapsamındaki silahların eşitliği ilkesi açısından yaptığı incelemelerde de, yargılama süreçlerinde, Anayasa altı mevzuatta öngörülen bazı usullere aykırılıkları ya da eksiklikleri tek başına hak ihlali olarak değerlendirmemekte, söz konusu aykırılık verilmiştir.“75. … ihlalin ve sonuçlarının giderilebilmesi, benzer nitelikteki diğer başvuruların idari mercilerce bu yolla çözülmesi ve benzeri yeni ihlallerin önüne geçilebilmesi için ihlale yol açan kanun hükmünün gözden geçirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.” 6 Tanju Taş, B. No: 2014/9052, 11.12.2014.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1