Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
90 Ekolojik Krizin Yeniden Üretiminde Hukuk rini yeniden üretmelerinden bağımsız değildir. ” 4 Bu nedenle hukuku hem tarihsel hem de ontolojik bağlamında kavramak gerekir. Bu makalede de hukukun ontolojik imkanının kapitalist tarihsel uğrakta çitlenmesi- nin yol açtığı krizin, aynı zamanda evrensel anlamda bir varolma kri- zine yol açtığı gösterilmeye çalışılacaktır. 1. Modern Kapitalist Toplumun Hukukuna Giriş: Yabancılaşmış Türcülük ve Antroposen Siyaseti Modern kapitalist toplumda hukukun ekolojik krizi yeniden üre- timini ortaya koymak için iki kavramı inşa etmek istiyoruz. Bunlardan birincisi, yabancılaşmış türcülük, bir diğeri de antroposen siyaseti. Pi- yasanın doğa durumu formunda organize edilmesi ve emek gücünün toplumsal imgelem pratiğinden koparılması süreci olarak kapitalist- leşme, insanı “hayvansı” bir biçimde yeniden örgütleyecek siyasal ilişkilerin yaratılabilmesini de mümkün kılar. Hayvansılaşma, insanın tarihsel olarak elde ettiği haklardan azade kılınmış olmasını ve fakat hak öznesi kişiliğinden de tam olarak koparılmamasını işaret eder. Bu insan, toplumsal bir insan değildir, bir biyolojik canlı olarak bir hayvan da değildir. İkisinin tam arasında, tarihsel kategorisini birey olarak açığa çıkartan, bir hayvansıdır. Biyolojik ve toplumsal varoluş koşullarının bütünlüğünden soyutlanmış, bu anlamıyla da toplum- sal varoluş sürecine yabancılaştırılmış, bir tür olarak kurgulanan bu hayvansı insan, modern devlet teorilerinin kurucularında, pek tabi en başta Hobbes’ta, siyasal toplumun yapı taşı olarak kurgulanır. 5 Siyasal toplumun temeline yerleştirilen bu insan kavramsallaştırmasının üre- timi, sermaye birikimi için de bir zorunluluktur. Doğa durumu, piyasa toplumunda, bir olasılık olarak kavranmalıdır, insanın hem kendisine hem de türsel varlığına yabancılaşmasını mümkün kılan bir olasılık. Kapitalist toplumda, üretim ve yönetim arasındaki parçalanmanın bir tezahürü olarak siyasal alan ile ekonomik alanın yarılmasında ekono- mik alana tekabül eden piyasa, onu oluşturan güçleri türdeşleştirme ve homojenleştirme eğilimi gösterse de bu formları yine de bir karşıtlık olarak organize eder. 6 4 Agm. 5 Thomas Hobbes, Leviathan, Çeviren: Semih Lim, Yapı Kredi Yayınları, 4. Baskı, 2004. 6 Gülnur Acar Savran, Sivil Toplum ve Ötesi – Rousseau, Hegel ve Marx, 2. Baskı,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1