Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı

10 ABD ve Türkiye’de Başkanlık Sisteminde Devlet Başkanının Düzenleme Yetkisi ihdas etmeyeceğini, hükümde belirtilen bu hususun aslında hiyerarşi bakımından eşit seviyeden olan normlar için kullanılabileceğini, do- layısıyla kanunun Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin ihdas usulünü belirlemediği ayrıca kararnamelerin herhangi bir kanuna uygun çı- karılmasını gerektiren Anayasa hükmünün bulunmaması sebebiyle Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin Anayasanın altında kanunlarla aynı basamakta yer aldığını belirtmektedirler. 21 Küçük de aynı fikir- de olduğunu beyan etmiş bunun sebebini de yetkinin kaynağı olarak belirtmiştir. Yazara göre eğer bir normun kaynağı doğrudan anaya- sal yetkiler ise yani belli bir kanuna dayanmadan asli bir düzenleme yetkisiyse, bu düzenleyici işlemin kanun gücünde olduğunu söylemek mümkündür. 22 Barın ise konuya farklı açıdan bakarak, üç boyutlu bir pirami- din bir yüzeyinde Anayasa’nın altında kanun, diğer boyutunda ise Anayasa’nın altında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin bulunduğu- nu, her iki düzenlemenin de birbirleriyle herhangi bir hiyerarşi ilişkisi olmadığı görüşünü savunmaktadır. Bu görüşü Kelsen’in ortaya attığı bağlamda ele alarak bu iki düzenlemenin diğerine geçerlilik sağlaya- bilme kapasitesinden mahrum olduğunu belirtmiştir. 23 ABD’de Başkan’ın yürütme yetkisi konusu Türkiye’de uygulanan sistemden biraz daha farklıdır. Öncelikle Anayasa’da kazuistik bir madde olmamakla beraber yürütme emirleri adı altında kanun gü- cünde düzenlemeler yapmasının dayanağı ABD Anayasası’nın 2’nci maddesinde yer alan “Yürütme yetkisi, Amerika Birleşik Devletleri Başkanı’na verilecektir” hükmüdür. Oldukça soyut bir şekilde dü- zenlenen bu hüküm baskın ve güçlü Başkanlar tarafından yetkileri- ni genişletmek amacıyla kullanılmıştır. Her ne kadar madde soyut ve belirsiz şekilde düzenlenmiş olsa da geçmişten günümüze Başkan’ın “Yürütme Emirleri” (Başkanlık Emri) (Executive Order) adı altında düzenleme yapma yetkisi yaygınlaşmış ve normalleşmiştir. Nite- 21 Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, 6. B, Mimoza Yayınları, Konya, 2011, s.191, 276, Ozan Ergül, Yeni Rejimin Kodları: Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri, Güncel Hukuk , Eylül-Ekim 2018, s.31-32, Korkut Kanadoğlu, “Cumhurbaşkanlığı Karar- namesi”, Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , Sayı 2, 2018, s.642-645. 22 Küçük, Türkiye’de Başkanlık Sistemi, s. 253. 23 Abdullah Sezer, “Normlar Hiyerarşisi ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri [Çok Boyutlu Normlar Piramidi Yaklaşımı]”, Anayasa Yargısı Dergisi , 36(1), 2019, s.382.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1