Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
12 ABD ve Türkiye’de Başkanlık Sisteminde Devlet Başkanının Düzenleme Yetkisi iv. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin ve Başkan’ın Yürütme Emirlerinin Düzenleme Alanları 2709 sayılı Anayasa’nın Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile ilgili olan 104’üncü maddesinin 17’nci fıkrasına baktığımızda kararnamele- rin herhangi bir alana özgü çıkartılabileceğine ilişkin özel bir hüküm yer almamaktadır. Hatta tam tersine maddede kanunlarla Cumhur- başkanlığı Kararnameleri arasında bir ilişki tesis edilmekte ve kanunla düzenlenen bir alanın kararname ile düzenlenemeyeceği açık bir şe- kilde belirtilmemektedir. Fakat Anayasa’nın çeşitli maddelerine bak- tığımız zaman hangi konuların kararname ile düzenlenebileceği ifade edilmektedir. Bunlar 4 başlık altında sıralanabilir: 1. Üst kademe kamu yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esasları (104/9) 2. Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teş- kilat yapısı ile merkez ve taşra teşkilatının kurulması (106/11) 3. Devlet Denetleme Kurulu’nun işleyişi, üyelerinin görev süresi ve diğer özlük işleri (108/4) 4. Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinin teşkilatı ve görevleri (118/6) Anayasanın farklı maddelerinde belirtilen bu dört ayrı konunun Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenleneceği açık bir şekilde be- lirtilmiştir. Burada kritik soru söz konusu hususlar sadece kararname ile mi düzenlenebilir yoksa bu hususlara ilişkin kanunla düzenleme de yapılabilir mi? Yeniay, çalışmasında üç sebepten dolayı bu dört ko- nunun yürütme organının münhasır düzenleme alanı olduğu ve bu alanda kanunla düzenleme yapılamayacağını ifade etmektedir. Bu üç sebepten birincisi maddelerde “düzenlenebileceği” ifadesinin değil “düzenleneceği” ifadesinin kullanılması, ikincisi Anayasa koyucu is- teseydi bu hususların kanunla düzenlenebileceğini metinde açık bir şekilde belirtebilecek olması, üçüncüsü ise söz konusu 4 konunun yü- rütmeye ilişkin olduğu ve ayrı ayrı maddelerde bunu düzenlemese bile 104/17’den güç alarak hali hazırda Cumhurbaşkanının zaten bu konuları düzenleyebilecek olmasıdır. 30 30 Yeniay, Türk Hukukunda Yürütme Organının Düzenleme Yetkisi ve Cumhurbaş- kanlığı Kararnamesi, s.112-113.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1