Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
13 TBB Dergisi 2021 (156) Uğur KOÇ Küçük, yukarıda bahsedilen 4 konuda Cumhurbaşkanının düzen- leme yetkisine münhasır bir düzenleme alanı olduğundan bahisle dü- zenlemenin özellikle “bölünmüş hükümet” sistemlerinde yasamaya karşı yürütmeye inisiyatif üstünlüğü sağlamak, yürütmenin söz sahibi olduğu bu alanlara yasamanın müdahalesini engellemek dolayısıyla yasama yürütme çatışmasına izin vermemek olduğunu belirtmektedir. Ayrıca bu mahfuz alana ilişkin kanunla düzenleme yapılması duru- munda, yargı mercileri tarafından aksine karar verilmediği sürece yü- rürlükte kalacak olduğunu belirtmiş, fakat bu alanda kanun ve karar- name arasında çelişkili durumlar çıkması durumunda kararnamenin uygulanması gerektiğini aksi taktirde kararname lehine sağlanan mah- fuz düzenleme ilkesinin göz ardı edileceğini değerlendirmektedir. 31 Ülgen, Anayasa’nın 21/B maddesinde “Cumhurbaşkanlığı karar- namesiyle düzenleneceği belirtilen değişiklikler ise Cumhurbaşkanı- nın göreve başlama tarihinden itibaren en geç altı ay içinde Cumhur- başkanı tarafından düzenlenir” hükmünün bu dört maddeye ilişkin olduğunu değerlendirmekte, dört maddenin genel yetkiye göre özel hüküm niteliğinde olduğunu belirtmektedir. 32 Tanör, Yüzbaşıoğlu ise Anayasa’da bu dört maddenin münhasıran Cumhurbaşkanlığı karar- namesi ile düzenleneceğine ilişkin bir hüküm olmadığından ve bu konulara ilişkin kanun düzenlenmesini engelleyen hukuki bir engel bulunmadığı için yasama yetkisinin genelliği uyarınca dört konu üze- rinde kanun düzenlemeleri yapılabileceğini, bu alanın kararnameler için mahfuz alan olmadığını belirtmektedir. 33 Küçük ve Doğan çalışmalarında 2017 değişikliğinden önce Cum- hurbaşkanlığı Genel Sekreterliğine ilişkin düzenlemelerin sadece Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile yapılabileceğini bu alanın mün- hasır bir alan olduğunu belirtmişler, 2017 değişikliği sonrasında ise 4 maddede belirtilen konularda ilk defa ortaya çıkan ve özellikle bölün- müş hükümetlerde Cumhurbaşkanı’na son sözü söyleme yetkisi veren mahfuz alan oluşturulduğunu değerlendirmişlerdir. 34 31 Küçük, Türkiye’de Başkanlık Sistemi, s. 249. 32 Özen Ülgen, “Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Niteliği ve Türleri”, Galatasa- ray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , 2018, s. 20. 33 Bülent Tanör, Necmi Yüzbaşıoğlu, Türk Anayasa Hukuku, Beta Yayınevi, 17. Bası, İstanbul, 2018, s. 438. 34 Adnan Küçük, Bayram Doğan, “Türkiye’de 2017 Anayasa Değişikliği Kapsamın- da Yürütmenin Asli Düzenleme Yetkisi ve Mahfuz Düzenleme Alanı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , Cilt 9, Sayı 1, 2019, s. 17, 54.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1