Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
302 Marka Hakkına Tecavüzün Sonuçları The scope of the protection arising from the trademark right consists of the Industrial Property Law No. 6769, the special version of the unfair competition provisions included in the Turkish Com- mercial Code No. 6102 that aims to protect all concerned parties in- volved in the free market. In this study, the provisions mentioned above, which have been mostly harmonized with the EU legislation, were handled in the light of doctrine and judicial decisions; first of all, in order to ex- plain the consequences of trademark infringement in a better way, the concept of the trademark in general and the acts of infringe- ment of the trademark rights and the common features of these acts were examined, and subsequently, the lawsuits that could be filed as a result of trademark infringement and interim measures were examined in detail, and explanatory information about the trademark infringement case was included, and finally the scope of criminal protection was mentioned by explaining the trademark crimes. Keywords: Trademark, Trademark Infringement, Unfair Com- petition, Criminal Protection of Trademark Right GİRİŞ Bir işletmenin mal ve hizmetlerinin, diğer işletmelerin mal ve hiz- metlerinden ayırt edilebilmesi ihtiyacı, ayırt edici işaret kullanmayı gerektirdiğinden marka kavramı doğmuştur. Marka sayesinde dün- yanın her yerinde bir malın veya hizmetin kime ait olduğu kolaylıkla anlaşılabilmekte, işletmeler de marka hakkına dayanarak, dünyanın her yerinde kolaylıkla ve güvenle mal veya hizmet satışı yapabilmek- te, müşterileri ile daha kolay iletişim kurabilmekte, adeta onlarla ko- nuşmaktadır. 1 TRIPS Anlaşması’nın 1995 yılında kabul edilmesi ile birlikte anlaş- maya taraf devletler, marka mevzuatlarını bu anlaşmaya uyumlu hale getirmeye başlamışlardır. Son on yıl içerisinde Avrupa Parlamentosu ve Konseyi’nin marka mevzuatını güncelleme çalışmaları çerçevesin- de; 89/104 sayılı direktif yerini önce 2008/95 sayılı direktife, 2015 yılı sonunda ise 2015/2436 sayılı direktife bırakmış, 40/94 sayılı Topluluk Marka Tüzüğü de 207/2009 numarası ile yeniden düzenlenmiş iken, 2015 yılında bu tüzük 2015/2424 sayılı tüzükle önemli ölçüde değişti- rilmiş, akabinde 14 Haziran 2017 tarihli, 2017/1001 sayılı yeni Marka Tüzüğü yürürlüğe girmiştir. 2 1 Uğur Çolak, Türk Marka Hukuku, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul 2018, s.1. 2 Çolak, A.g.e., s.2.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1