Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı

308 Marka Hakkına Tecavüzün Sonuçları Marka hakkına tecavüz sayılan fiilleri düzenleyen SMK’nın 29’uncu maddesince SMK’nın 7’inci maddesine yapılan atıf da göz önünde bulundurulduğunda, yukarıda belirtilen koruma kapsamına giren hususlara aykırı olarak, işaretin mal veya ambalajı üzerine ko- nulması (m.7/3-a), işareti taşıyan malların piyasaya sürülmesi, teslim edilebileceğinin teklif edilmesi, bu amaçlarla stoklanması veya işaret altında hizmetlerin sunulması ya da sunulabileceğinin teklif edilmesi (m.7/3-b), işareti taşıyan malın ithal ya da ihraç edilmesi (m.7/3-c), işaretin, teşebbüsün iş evrakı ve reklamlarında kullanılması (m.7/3-ç), işareti kullanan kişinin, işaretin kullanımına ilişkin hakkı veya meşru bağlantısı olmaması şartıyla işaretin aynı veya benzerinin internet or- tamında ticari etki yaratacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, anah- tar sözcük ya da benzeri biçimlerde kullanılması (m.7/3-d), işaretin ticaret unvanı ya da işletme adı olarak kullanılması (m.7/3-e), işare- tin hukuka uygun olmayan şekilde karşılaştırmalı reklamlarda kulla- nılması (m.7/3-f) marka hakkına tecavüz oluşturur. Ayrıca SMK’nın m.29/1-ç maddesi gereğince marka sahibi tarafından lisans yoluyla verilmiş hakları izinsiz genişletmek veya bu hakları üçüncü kişilere devretmek de marka hakkına tecavüz oluşturur. SMK’nın 7/3’üncü maddesinde gösterilen markanın haksız kullanım şekilleri, örnek nite- liğinde olup tahdidi değildir. 21 Marka koruması bakımından kural olarak tescil sistemi geçerlidir ve marka hakları ülkeseldir. 22 Kural ülkesellik olmakla birlikte Paris Anlaşması anlamında tanınmış markalara belirli koşullarda sağlanan tescilsiz koruma ve rüçhan hakkı gibi bu kuralın birtakım istisnaları da mevcuttur. 23 Marka hakkından doğan korumanın kapsamını aslında özel dü- zenlenmiş haksız rekabet halleri oluşturmaktadır. Marka hukuku, mar- ka sahibinin sübjektif hakkını, haksız rekabet hukuku ise dürüstlük il- kesine aykırı ticaret yöntem ve uygulamalarına karşı işletmesel çabayı, birikimi ve yatırımı kapsayan emeği korumayı esas alır. 24 Bu çerçevede, marka hakkı ihlali özünde haksız rekabet olmakla birlikte marka ko- 21 Arkan, Markasal Kullanım, s.11. 22 Sabih Arkan, “Yabancı Markaların Türkiye’de Korunması”, Banka ve Ticaret Huku- ku Dergisi , Cilt: 20, Sayı: 1, 1999, s.5. 23 Uzunallı, A.g.e., s.129; Çolak, A.g.e., s.12. 24 Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul 1999, s.33. (akt. Arkan, Markasal Kullanım, s.10).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1