Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı

345 TBB Dergisi 2021 (156) Duygu HATİPOĞLU AYDIN Dayanışma Paradigması Uzmanlaşma Paradigması Tekelci Paradigma Bütünleşme anlayışı Grup dayanışması/kültürel sınırlar Uzmanlaşma/ayrı alanlar/ karşılıklı bağımlılık Tekel/Sosyal kapalılık Bütünleşme kaynağı Ahlaki bütünleşme Değiş tokuş Vatandaşlık hakları İdeoloji Cumhuriyetçilik Liberalizm Sosyal demokrasi Söylem Dışlanma Ayrımcılık Sınıfaltı Yeni yoksulluk, Eşitsizlik, sınıfaltı Köken düşünürler Rousseau, Durkheim Locke, Madison, faydacılar Marx, Weber, Marshall Örnekler de Foucauld, Xiberras Schnapper Costa-Lascoux Douglas, Mead Stoleru, Lenoir, Shklar Aliport, Çoğulculuk, Chicago Okulu Murray Dahrendorf, Room, Townsend Balibar, Silverman Gobelot, Bourdieu Yeni politik ekonomi modeli Esnek üretim Düzenleme Okulu Vasıflar Caydırıcı önlemler Ağlar Sosyal sermaye İşgücü pazarını bölümlendirme Tablo 1: Hilary Silver, Three paradigms of social exclusion 14 Fransız cumhuriyetçi düşüncede dışlanma, bireyle toplum ara- sındaki bağın kopması, sosyal dayanışmaya atıfla açıklanır. “Sosyal dayanışma”nın geleneksel ahlaki söylemi, Hristiyan hayırseverliğini, liberal bireyciliği, sosyalist sınıf çatışmasını ve sıkı politik vatandaş- lığı, toplumsal bütünleşmenin nitelikli temelleri olarak reddeder ve üçüncü bir yol önerir: Bireysel hakları devletin sorumluluğu ile uz- laştırma. Cumhuriyetçi düşüncede, merkezinde değerlerin ve hakların paylaşıldığı, ahlaki topluluğun bulunduğu bir toplumsal sistem vardır ve böylesi bir ahlaki birlik ve eşitlik için, kapsayıcı aracılık kurumla- rı bireylerin toplumla bütünleşmesi için çalışır. 15 Bu yaklaşıma göre gruplar arasındaki kültürel ya da ahlaki sınırlar toplumsal olarak ikili 14 Silver, “Reconceptualizing Social Disadvantage: Three Paradigms of Social Exclu- sion”, s. 62. 15 Sapancalı, Sosyal Dışlanma , s. 42.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1