Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
357 TBB Dergisi 2021 (156) Duygu HATİPOĞLU AYDIN cılık yapılmaması konuları bakımından hak temelli yasalar mevcut olmasına rağmen, bunların dışında kalan alanlar, örneğin sosyal koruma, barınma, engelliler ve yaşlılar hakkında politikalar, aile politikaları ve benzeri alanlar ulusal politik iradelere bırakılmış, bu alanlarda yasal düzenleme yapılmamış, “yumuşak hukuk” teknikleri kullanılmıştır. 54 AB düzeyinde sosyal politikanın ikincil pozisyonda olduğu söylenebilir. 55 2000 yılının başında Lizbon’da toplanan Avrupa Konseyi (Lizbon olarak anılacaktır), AB gelişimi ve politika yapma metodolojisi için bir model önermiştir. Lizbon’un şiarı iş, rekabet ve sosyal uyum odaklı “bilgi temelli ekonomi”dir. Amaç AB’yi dünyanın en dinamik ve re- kabetçi ekonomik alanı yapmaktır. Sosyal politika alanında da “sosyal korumanın modernizasyonu” söylemi öne çıkmıştır. Bunun anlamı, özellikle emeklilikte sosyal yardımların devamlılığının desteklenmesi ve sosyal içermeyi teşvik etmektir. Bunun altında yatan felsefe de akti- vasyondur. 56 Yaklaşım itibariyle Lizbon, ortak ilkeler, gözden geçirme ve müzakere üzerine kurulu, istihdam alanında 1997’den, ekonomik politika alanında daha öncesinden sürdürülen politika yapma biçimini genişleten bir metodolojiyi yasalaştırmıştır. 57 Sosyal dışlanma ile mü- cadelede ortaya konan açık iş birliği metodu 58 , pek çok alanda kullanı- lan ve genelde hükümetler arası iş birliğidir. Bu metot, sosyal politika alanında değişim yaratmak amacını temelde üye ülkelerin gönüllü iş birliğine, bağlayıcı olmayan amaçlara ve rehberlere dayandıran, ülke deneyimlerinden yola çıkarak en iyi uygulamalara ulaşmayı hedefle- yen bir yöntemdir. 59 Açık iş birliği metodu sadece politikaların çıktıla- rına değil, aynı zamanda sürece odaklanır. Amaç politika deneyimleri ve pratiklerinin paylaşımı, bunlardan öğrenme ve Avrupa politikasını 54 Jo Hunt, “Combating Social Exclusion: The EU’s Contribution”, Journal of Social Welfare and Family Law , C. 27, S. 1 (2005), s. 114, doi:10.1080/09649060500085974. 55 Chiara Saraceno, “The Undercutting of the European Social Dimension”, s. 1, (13.05.2015), https://hal-sciencespo.archives-ouvertes.fr/hal-01070426/document. 56 Daly, “EU Social Policy after Lisbon”, s. 465-66. 57 Daly, “EU Social Policy after Lisbon”, s. 466. 58 David M. Trubek, Louise G. Trubek, “Hard and Soft Law in the Construction of Social Europe: the Role of the Open Method of Co-ordination”, European Law Jour- nal , C. 11, S. 3 (2005), s. 343-65. 59 Yonca Saka, Avrupa Birliği Sosyal Politikasının Gelişimi ve Türkiye’nin Avrupa Birliği Sosyal Politikasına Uyumu, Maliye Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, Ankara 2010, s. 49.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1