Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
55 TBB Dergisi 2021 (156) Ercan YAŞAR çıkması, hukuk prensiplerinden ayrılması da sorun teşkil etmeyecek- tir. Zira politik ceza hukukundaki sloganlardan biri de düşman ceza hukukundaki sloganlarla örtüşen “özgürlük düşmanlarına, özgürlük tanınamaz” sloganıdır. 52 Bu çerçevede mevcut devlet sistemini (hukuk devletini) korumak için, mevcut devleti (hukuk devletini) yıkmaya ça- lışan her güce misli ile karşılık verme öngörülmektedir. 53 Burada düş- man addedilen zümreye karşı kullanılan devlet gücünün sınırlarının ne olacağı kanunla belirlenmekte ancak kanunla belirlenen güç kul- lanımının, bireyin hürriyetine müdahalenin hukukun çizdiği hakkın özüne dokunmama vs. kriterlerine uyularak çıkarılıp çıkarılmadığının ise pek bir önemi kalmamaktadır; zira düşman ile mücadele söz ko- nusudur. Politik ceza hukukuna hâkim olan bu bakış, mevcut devlet sistemini hukuk devletinden (başta hukuk devleti olduğunu farz ede- lim), kanun devletine dönüştürecektir. Buna karşılık negatif ceza hukukunda devletin bekasına yönelik olumlu yahut olumsuz bir etki amaçlanmamaktadır. Negatif ceza hu- kukuyla ne devletin devamlılığı için doğrudan önlemler alınmaya ça- lışılır, ne de devletin egemenliği zayıflatılmaya çalışılır. Negatif ceza hukuku ile sadece hukuk devletindeki iktidar, yine hukuk devleti prensip ve mekanizmalarıyla sınırlandırılmaya çalışılır. Burada amaç, kanunları yahut yargı erkini iktidarların üstünde tutmak olmadığı gibi iktidarın meşru sınırlarını daraltmak da değildir. Negatif ceza huku- kunun amacı, hukuk düzeni sınırları içinde ceza hukukunu, iktidar- ların iç politika içinde muhalefete karşı kullanacağı bir alet/kurum/ mekanizma olmaktan çıkarmaya çalışmaktır. Belki de politik ceza hu- kuku ile tek kesiştiği nokta iç muhalefete yönelik olan durumdur. An- cak burada da politik ceza hukuku aktif bir pozisyonda ve muhalefete yahut bireylere çeşitli kısıtlamalar getirmekte buna karşılık, negatif ceza hukuku ise aksine -isminden de anlaşılacağı üzere- negatif dav- ranarak ceza hukukunun bu politik ceza hukukuna hizmet etmesinin önüne geçmektedir. 52 Baumann, “Zur Reform des politischen Strafrechts”, in JZ 21/10, 1996, s. 329. 53 Hukuk devleti kavramı yerine mevcut devlet sistemi demeyi tercih ediyoruz, zira her devlet kendini hukuk devleti olarak addedebilir ancak özde hukuk devleti olmayabilir. Dolayısıyla her devlet, kendi mevcut sistemini korumak için kendi rejimine düşman olanları hukukun dışına çıkarak bastırabilir. Biz bu ihtimalde sınırsız keyfilik tehlikesi görmekteyiz.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1