Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı
56 Ceza Hukukunun İktidarı Sınırlama Fonksiyonu Üzerine Bir Değerlendirme Nitekim politik ceza hukuku, (Doğu) Almanya örneğinde olduğu gibi ceza normlarının değişimini şu gerekçelere bağlamıştır: Doğu Al- manya (Demokratik Almanya Cumhuriyeti) ve Batı Almanya (Federal Alman Cumhuriyeti), diye ikiye ayrılmış olan ülkenin Doğu Almanya kısmı (ülkesi) kendi varoluşunu tehlikede görmekte ve bu tehlikenin önlenmesi için Batı Almanya’daki düşünce akımlarının kendi bölge- sinde yayılmasını, ilgili düşünceleri savunmayı suç olarak nitelendire- rek engellemek istemekte; ceza hukuku araçlarına başvurarak devleti siyasi suçlara —dolayısıyla siyasi suçlulara — karşı korumak istemek- tedir. 54 III- İktidarı Sınırlama Anlamında Negatif Ceza Hukukunun Düşman Ceza Hukukundan Farkı Günther Jakobs ’un düşman ceza hukuku 55 konsepti ile iktidarı sınır- layan negatif ceza hukuku konsepti birbirlerinden ayrı amaçlara yöne- len konseptlerdir. Hatta biri, diğerinin varlığını engeller niteliktedir. Düşman ceza hukukunda, toplumu oluşturan bireylerin bir kısmı reji- me düşman olduğundan vatandaş ceza hukuku normlarıyla muamele görmez. 56 Aksine kendisine özgü şekli ve maddi ceza hukuku norm- larıyla yargılanır. Burada iktidar olabildiğince geniş bir müdahale ve hareket serbestisine sahiptir. Düşman ceza normlarıyla yargılanacak olan bireyin yargılama öncesi, esnası ve sonrasında hak ve özgürlük- leri olabildiğince kısıtlanmıştır. Zira yukarıda da değindiğimiz üzere “özgürlüğe düşman olana, özgürlük yoktur”. Negatif ceza hukukunda ise bu durumun aksi yönde bir ilerleyiş ve bir amaç söz konusudur. Negatif ceza hukukunda bireyi düşman ve/veya vatandaş olarak nite- lendirme yönelişi yoktur. Aksine tüm bireyler gücü elinde bulunduran iktidara karşı korunmak istenir ve bunun için ceza hukuku mekaniz- maları devreye sokulmaya çalışılır. Yani negatif ceza hukuku ile bire- yin daha özgür olmasına, muhalefetin daha rahat davranabilmesine olanak sağlayan bir fonksiyon ceza hukukuna yüklenir. Oysa düşman ceza hukukunda mevcut düzeni değiştirmek isteyen bireyler vardır ve bunlar muhalif değil rejime düşman kimselerdir, dolayısıyla düşman 54 Baumann, “Zur Reform des politischen Strafrechts”, in JZ 21/10, 1996, s. 329. 55 Jakobs, “Bürgerstrafrecht und Feindstrafrecht”, in HRRS 3/2004, s. 88 vd. 56 Detaylı bilgi için bkz. Frank Saliger, “Feindstrafrecht”, in JZ 15/16 2006, s. (756) 756 vd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1