Türkiye Barolar Birliği Dergisi 156.Sayı

58 Ceza Hukukunun İktidarı Sınırlama Fonksiyonu Üzerine Bir Değerlendirme sorumluluğun büyüğü yargı erkine düşmektedir. 58 Yargı erki, karar alma süreçlerinde herhangi bir zümre, parti yahut iktidara bağlı olma- dan hareket edebilecek bağımsızlığa sahip olabilirse, mevcut düzen- lemelerle hukuk devletine yaraşır bir şekilde yaşam, Kara Avrupası sistemlerinde ve mevcut ceza hukuku mevzuatlarıyla mümkündür. 59 Radbruch ’un dediği gibi hukuk sadece halkın çoğunluğunun yararına olan kurallar bütünü değildir, adalet ve hukuk güvenliğini sağlamayı amaç edinen kurallar bütünüdür, zira son tahlilde (tüm) halkın yararı- na olan budur. 60 Bağımsız bir yargı erkinin ise ancak hukuk kurallarına dayalı yönetilen ve yargı mensuplarına evrensel kabul görmüş güven- celer tesis eden bir hukuk devletinde mümkün olduğunu söylemek ge- rekmektedir. Zira ancak hukuk devleti korumasından yararlanan bir yargı erki, hukuku ve ceza hukukunu arzu edilen amaçlarla uygula- yabilir. Yasama ve yürütme erklerine karşı direnmede pek başarı elde edememiş yargı erkinin, şu günlerde bağımsızlığını ve tarafsızlığını korumak için bir de basına karşı kendini koruması zaruretinin orta- ya çıkmış olması, yargı erkinin yükünü daha çok arttırmıştır. Sosyal medyanın ve basının yargı erkini bilhassa olumsuz yönde etkilemeye başladığı bu modern çağda yargı erkinin direnç gösterip, oluşan bas- kılarından etkilenmeden özgürce karar vermesi zarureti gittikçe daha önemli hale gelmektedir. Yargı erkinin bağımsızlığı korunduğu sürece demokratik tiranlıkların oluşumu da engellenebilecektir. Zira teknik olarak değişmez görünen hiçbir normatif kanun düzenlemesi bulun- mamaktadır. Belirli bir çoğunluğa ulaşıldığında anayasalarda güven- ce altına alınmış her ilke iptal edilebilir yahut ihlal edilebilir. Ancak bağımsız bir yargı erki bu durumda ilgili ilkeleri yok sayan kanun düzenlemelerini iptal edebilir. Güçlü ve bağımsız bir yargı ise evren- sel hukuk ilkelerine sadık kalınarak ve toplumun adalet duygularını tatmin ederek uzun vadede tesis edilebilir. Kara Avrupası hukuk sis- teminde iktidarın keyfiliğine karşı ceza hukukunun pasif (negatif) gü- cünden faydalanan yargı, karar verme hürriyetini kısıtlayan her türlü 58 Aynı yönde, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri 2018, Başlangıç Bölümü (https://www. yargitaycb.gov.tr/documents/YargiEtigiIlkeleri.pdf 01.10.2018). 59 Gerek Anglo-Sakson hukuku gerekse Kara Avrupası hukuku ile bunun mümkün olduğunu savunan görüşler için özellikle bakınız: Kellam, “Adaletin Herkes İçin Yerine Getirilmesinde Şeffaf ve Hesap Verebilir Bir Yargı”, in Yargıtay Etik, Şef- faflık ve Güven Projesi Açılış Sempozyumu 13-14 Nisan 2017 Ankara, s. 32 vd. 60 Radbruch, “Gesetzliches Unrecht und übergesetzliches Recht”, in SJZ, 1946, s. 107.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1