Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

164 7&.’da +akaUHW 6XoXnXn $OHnHn øşOHnPHVL algılanabilmesi esas alınmış, genel yerlerde (umuma açık) gerçekleşen eylemler kişiler tarafından algılanmamış olsa dahi alenen işlenmiş sayılmıştır. Bir başka görüş, alenilik kavramının yer veya kişi bakımından ayrı ayrı ele alınmasını önermiş, herkese açık bir alanda, örneğin meydanda veya yolda gerçekleştirilen fiillerin aleni işlendiğini kabul etmiştir.198 Kişi bakımından aleniyette ise, topluluk şeklinde bir arada bulunma esas alınmış, örneğin toplantı, miting ve gösteri yürüyüşlerinde gerçekleştirilen fiiller, kişilerin toplanmış olması nedeniyle aleni olarak kabul edilmiştir. Bir diğer görüş, aleniyetin tespitinde temel ölçüt olarak fiilin belirli olmayan, birden fazla kişi tarafından algılanmasını esas almıştır.199 Buna göre, aleniyetin mevcudiyeti için, kalabalık sayılabilecek sayıda kişinin fiili öğrenmesi ve algılaması yeterli kabul edilmiştir. Kanaatimizce isabetli olan bir başka görüş, aleniyetin tespiti için, fiilin başka kişilerce algılanabilme imkanının esas alınmasını, yani fiilin gerçekleştirildiği yerin ve olayın özelliklerinin dikkate alınarak bu imkanın olup olmadığının tespit edilmesi gerektiğini dile getirmiştir.200 Bu görüş, gelişen teknoloji sayesinde failin, evinde çektiği bir videoyu veya yazdığı bir metni, saniyeler içerisinde bütün internet kullanıcıları ile paylaşabildiğini, bu nedenle günümüzde aleniliğin değerlendirilmesinde failin bulunduğu yerin öneminin azaldığını, aleniyetin tespitinde önemli olan hususun, kimliği belirsiz kişilerce algılanabilme imkanının bulunup bulunmadığının tespitine önem vermektedir. Aleniyetin kavram olarak içeriğinin tespiti konusunda olduğu gibi, tanımı noktasında da değişik görüşler ileri sürülmüştür. Bir görüşe göre aleniyet, fiilin, belirli olmayan birçok kişi tarafından algılanabilir bir mahiyette işlenmesi201 veya belirsiz sayıdaki kişinin fiile vakıf olmasıdır.202 Aleniyet, kalabalık sayılacak sayıda kişinin fiili öğrenmelerinin imkân dahilinde olması şeklinde tanımlanmış203, bir diğer görüş aleniyeti belirsiz sayıda kişinin suça konu içeriği öğrenmelerine olanak sağlayan herhangi bir araç kullanmak suretiyle suçun işlenme198 Erol Cihan, “Sosyal Sınıfları Düşmanlığa Tahrik Suçu (TCK m. 312)”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 1974, C.40, S.1-4, s.107 vd. 199 Tezcan/Erdem/Önok, s.605. 200 Bkz. Türay/Erdoğan, s.1349. 201 Artuk/Gökcen/Alşahin/Çakır, s.431. 202 Koca/Üzülmez, s.453. 203 Özbek/Kanbur/Doğan/Bacaksız/Tepe, s.496.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1