Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

256 $ø+0 YH $na\aVa 0aKkHPHVL .aUaUOaUÕ ,şÕ÷Õnda 9HUJL &H]aOaUÕnda ³1Rn BÕV ,n ,dHP´ øOkHVL aforementioned issue, begins with the introductory section which contains some conceptual definitions of offenses and misdemeanors. Then, the definition and components of non-bis in idem principle are described and the corresponding legal norms and contractual provisions both in the national and international level are discussed. Last, resolutions taken by the Constitutional Court and the European Court of Human Rights (ECHR) on the issue are outlined in detail and the general approaches to the matter are assessed separately. Keywords: Offense and Misdemeanor, Penalty, Administrative Sanction, Non Bis In Idem, Right to Fair Trial GİRİŞ İdari ceza hukuku ile genel ceza hukuku ayrımının 18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren teorik olarak benimsenmeye başlamasıyla birlikte kabahatlerin, dar anlamda suç olmaktan çıkarılması ve bu tür eylemlerin cezalandırılması için idareye yetki tanınması amaçlanmıştır.1 Bunun sonucu olarak ortaya çıkan “kabahat” kavramı, “suç” kavramından ayrı bir anlam kazanmış, zamanla ülkelerin mevzuatlarında ayrıca düzenlenmeye başlamıştır.2 Türk ceza ve ceza muhakemesi hukuku sisteminde de bu değişimin bir sonucu olarak 2005 yılında ayrı bir Kabahatler Kanunu çıkarılmış ve kabahatlere özgü birtakım normlar getirilmiştir. Bunun yanında bazı özel kanunlarda da ayrıca düzenlemeler yapılmış ya da var olan düzenlemeler korunmuştur. Mevzuatta yapılan söz konusu değişikliklerin ortaya çıkardığı birtakım uyumsuzluklar nedeniyle ya da yürütülen ceza politikasının bir sonucu olarak kişiler aynı fiilleri nedeniyle hem bir “suç” karşılığı olarak ceza yaptırımıyla hem de bir “kabahat” karşılığı olarak idari yaptırımla muhatap olabilmektedirler. Bu makalenin yazılmasındaki amaç da bilhassa vergi cezaları alanında ortaya çıkan bu tür uygulamaların, aynı eylem nedeniyle ikinci kez yargılanma veya mahkûm edilme yasağı anlamına gelen non bis in idem ilkesi karşısındaki durumunu ortaya koymak ve çözüm önerileri sunmaktır. 1 Kayıhan İçel, “İdarî Ceza Hukuku ve Kabahatleri Suç Olmaktan Çıkarma Eğilimi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Y. 1984, C. 50, S. 1-4, s. 117; Fatih Selami Mahmutoğlu, Kabahatleri Suç Olmaktan Çıkarma Eğilimi ve Düzene Aykırılıklar Hukukunda (İdari Ceza Hukukunda) Yaptırım Rejimi, Kazancı Yayınları, İstanbul, 1995, s. 14; Mustafa Karabulut, İdari Yaptırımların Hukuki Rejimi, Turhan Kitabevi, Ankara, 2008, s. 169. 2 Tarihsel gelişimi hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Mahmutoğlu, (1995), s. 14 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1