Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

373 7BB 'HUJLVL $\şHn 6(<0(1 d$.$5 tepkileri çekmemekte ve barbarlık ya da iğrenç bir uygulama olarak nitelendirilmemektedir. James’e göre de32 Batı’nın, kadının cinsel sakatlanmasına olduğu gibi Hint sati geleneği,33 Çin’in ayak bağlama geleneği ve Arap örtünme ve peçe takma gelenekleri gibi uygulamaları dehşet verici bularak, kınayıcı tepkiler vermesindeki kibirli algı açıkça görülmektedir. Bu algı, Batı’nın alışılmadıklara karşı basit duyarsızlığını yansıtmaktadır. Bu kibirli algı, ezilen ötekiler olarak nitelendirilenlerin çok yönlü karmaşıklığının ve toplumlar içindeki ve arasındaki iç ve dış ilişkilerin vizyonlarını gizlerken bile yabancı düşmanlığını beslemektedir. Kadının cinsel sakatlanması uygulaması farklı sebeplerle ortaya çıkmaktadır. Bu kadar riskli bir işlemin yüzyıllardır devam etmesinin nedeni, uygulamanın ailenin onurunu koruduğu ve kadının, kötülüklerden uzak kalmasını sağladığı düşüncesidir.34 Bazı topluluklar, bunu kız çocuklarının cinselliğini kontrol etmenin veya iffetlerini korumanın bir yolu olarak kabul eder. Diğerleri, kız çocuklarını, evlilik veya doğurganlık için bir ön koşul olarak kadının cinsel sakatlanması uygulamasını geçirmeye zorlar. Uygulamanın en yaygın olduğu yerlerde, toplumlar bunu genellikle kız çocukları için bir geçit töreni olarak görür. Kadının cinsel sakatlanması, dini bir uygulama değildir. İslam veya Hristiyanlık dinleri tarafından desteklenmemektedir, ancak dini anlatılar genellikle onu haklı çıkarmak için kullanılmaktadır.35 Örneğin, Mısır’da kadının cinsel sakatlanması uygulamasının ulusal hukukta yasaklanmasının ardından, El Ezher Üniversitesi öğretim üyelerinin bir kısmı, bu uygulamanın İslam’ın bir parçası ve kadınları onurlandıran bir uygulama olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir.36 32 Stanlie M. James, “Shades of Othering: Reflections on Female Circumcision/Genital Mutilation”, Signs, Summer 1998, Vol. 23, No. 4, s. 1034. 33 Karşı görüş için bakınız Ayşen Seymen Çakar, “Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, EylülEkim 2015, S. 120, ss. 73-87. Ayşen Seymen Çakar, “Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Çeyiz Cinayetleri”, Osmaneli’den 21. Yüzyılı Okumak Bildiriler Kitabı, Ed. Murat Ercan, Ali Ayata ve Sultan Ece Altınok Çalışkan, Ss. 1698-1703. 34 Kürşat Avcı ve Kaan Özdedeli, “Kadın Cinselliği ve Kültürel Farklılıklar”, Kadın Cinsel Sağlığı, 2015, jag.journalagent.com/E.T. 01.05.2021, s. 225. 35 UNICEF, “Female Genital Mutilation”, September 2020, https://www.unicef. org/protection/female-genital-mutilation/E.T. 28.04.2021. 36 Özenç, a.g.m., s. 148.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1