Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

38 0RdHUn +XkXk 3UaWL÷LndH 'LnL $UJPanWaV\Rn 7aUWÕşPaOaUÕ ise dindarlar bu siyasal seçimi destekleyen herhangi bir seküler gerekçeyi, sadece kendi lehine sonuç üreteceği için destekleyecektir.136 Örneğin eşcinsel ilişki biçiminin tıpkı alkolizm gibi patolojik bir durum olduğu gerekçesiyle teşvik edilmemesi gerektiği ya da eşcinsel evliliklere imkân tanınması durumunda geleneksel aile yapısının çökeceği iddiası bu politikacılarca benimsenebilir. Ancak bu iddialar çoğu zaman söz konusu politikacılar ve muhataplarınca, doğrudan dine dayanmıyor olsalar bile, ikna ediciliği bakımından dini iddialardan daha güçlü iddialar değildirler.137 Ancak dindarlar, sırf dini argümanları özgürce ileri süremediklerinden bu görüşleri öne çıkarmak zorunda kalacaklardır ki bu noktada kamusal akıl kullanımı ile dini ahlak anlayışı iç içedir. Bu iddiaların yersiz iddialar olduğu da söylenemez. O zaman bu eşitsizlik, demokrasi içerisinde nasıl çözülecektir? 2. İddiayı Öne Sürenlerin Çözüm Önerileri ve Eleştirisi Demokrasinin katı bir yorumu şüphesiz kararların demokratik bir süreç içerisinde alınmasını gerektirir. Yani çoğunluk olanın desteklediği görüş galip gelir.138 Wolterstorff da buna benzer bir demokrasi anlayışına sahip görünmektedir. Yazara göre örneğin parlamentoda nuz? Çünkü siz, kadınları bırakıp da cinsel tatmin için erkeklere yanaşıyorsunuz. Doğrusu siz haddi aşan bir topluluksunuz.” şeklindedir. Bkz. Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an-ı Kerim,, https://www.kuranayetleri.net/araf-suresi/ ayet-80#:~:text=(80%2D81)%20L%C3%BBt’,a%C5%9F%C4%B1r%C4%B1%20 giden%20bir%20kavimsiniz%C2%BB%20demi%C5%9Fti, (Erişim Tarihi: 13.4.2021; Ayrıca Hûd Suresi’nin 79 ve 80. ayetleri şu şekildedir: “Sen de biliyorsun ki bizim senin kızlarında gözümüz yok. Bizim ne istediğimizi pekâlâ biliyorsun” dediler. Lût, “Keşke benim size karşı koyacak bir gücüm olsaydı veya güçlü bir desteğe dayanabilseydim!” dedi. Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an-ı Kerim, https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/H%C3%BBd-suresi/1552/79-80-ayet-tefsiri, (Erişim Tarihi: 13.4.2021). 136 Bu noktada Greenawalt da Perry ile benzeşmektedir. Greenawalt, bilişsel olarak dini görüşlere önem veren bireyin dini görüşleri ile uyumlu kamusal gerekçelendirmeleri, bu görüşlerin karşıtlarına göre daha çok benimseyeceğini ifade etmektedir. Bu nedenle yazar, kişisel sezgiler ile dini temellendirmenin birbirinden ayrıştırılabilmesinin kolay olmadığını ifade etmektedir. Greenawalt, (1988), s. 152. 137 Yazar bu noktada, hukuken cezalandırılabilir olmaktan ziyade bu bireylere evlilik hakkı tanınması olgusuna odaklanmaktadır. Bu durumda politikacıların, bu bireylerin patolojik olarak hasta olduklarını ileri süren seküler yöndeki ahlaki anlayışlardansa bu davranışların gayri ahlaki olduğunu ileri süren dini görüşlerin daha ikna edici olduklarını, bu yönüyle de politik alanda ileri sürülebilir olduklarını ifade etmektedir. Bkz. Perry, (2003), s. 39; Perry, (1997), s. 45. 138 Joseph Schumpeter, Capitalism, Socialism, and Democracy, New York, Harper, 1947, s. 269.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1