Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

475 7BB 'HUJLVL ) (OLI d(/ø. den geriye süresi on yılı aşmamak kaydı ile81 ikamet, vatandaş olma başvurusunun bir şartı olarak düzenlenmektedir82. Ancak Sözleşme uyarınca, her üye devletin, ülkesinde hukuka uygun olarak mutaden sakin bulunan kişilere vatandaş olma imkânı tanıma taahhüdündee panlar, Amerika Birleşik Devletleri’nde mezhepler arası misyonerlik faaliyetinde bulunanlar bakımından kesintisiz ve fiziksel olarak bulunma şartı ile 1 yıl olarak işletilmektedir (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1428(2). Vatandaşlık başvurusunun yapıldığı tarihten hemen önceki veya başvurunun yapıldığı tarih ile §1147(a) uyarınca herhangi bir duruşma tarihi arasında Amerika Birleşik Devletleri dışında geçirilen süre 6 aydan fazla ve fakat 1 yıldan az bir süre ise, başvuranın Amerika Birleşik Devletleri’ni terk etmediği yönünde başsavcıda haklı kanaat oluşmadığı sürece ikametten kesinti sayılmaktadır. Vatandaşlığa kabul başvurusundan önce veya sonra Amerika Birleşik Devletleri dışında geçirilen süre 1 yıl ve daha fazla bir süre ise her halükârda ikametten kesinti sayılmaktadır (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1427(b)). Ancak, - Amerika Birleşik Devletleri’ne daimi ikamet için yasal olarak kabul edildikten sonra fiziksel olarak ülkede bulunan ve en az bir yıl süre ile kesintisiz ikamet ettikten sonra Amerika Birleşik Devletleri hükümeti için sözleşmeli personel olarak istihdam edilen - Başsavcılık tarafından yasal olarak tanınan bir Amerikan araştırma kurumunda istishdam edilen, - Amerika Birleşik Devletleri’nin dış ticaretinin geliştirilmesi amacı ile faaliyet gösteren Amerikan tabiiyetinde bir şirket veya hisselerinin %50’sinden fazlası Amerika Birleşik Devletleri şirketlerine ya da kuruluşlarına ait bir şirkette/yan kuruluşunda yahut Amerika Birleşik Devletleri’nin taraf olduğu bir uluslararası anlaşmaya dayalı olarak faaliyet gösteren uluslararası bir organizasyon/kuruluş tarafından istihdam edilen - Başsavcıyı tatmin edecek şekilde 1 yıldan uzun süre boyunca hükümet ya da bir kurum adına bilimsel araştırma yapmak, dış ticaretin geişimi ile uğraşmak veya bu ülkelerdeki mülkiyet haklarını korumak için yurt dışında bulunma zorunluluğu olanların ikamet sürelerinin hesaplanmasında kesinti olduğu kabul edilmemektedir. 81 Bu sınırlamanın gerisinde, ikamet şartına ilave şartların istenmesinin yanı sıra özellikle, Liechtenstein’ın 30 yıl, Sovyetler Birliği sonrası Letonya’nın 16 yıl, 1999 yılındaki değişiklikten önce Almanya’nın 15 yıl biçiminde düzenlenmiş olan aşırı uzun ikamet sürelerine yöneltilen itirazlar ile vatandaşlığa kabulde mümkün olduğu nispette devletler arası yaygın uygulama yaratma düşüncesi yer almaktadır. Spiro, A New International Law of Citizenship, s.698. Birinci Dünya Savaşı’nda verilen kayıplar sebebiyle Fransa’da yeni vatandaşların varlığına ihtiyaç duyulduğundan göç, teşvik edilmiş; 1927 yılında Fransız Cumhuriyeti’nin o güne kadarki en liberal yasası onaylanarak yeni vatandaşlık düzenlemeleri uyarınca göçmenlere uygulanan ikamet süresi 10 yıldan 3 yıla indirilmiştir. Bauböck, Ersbøll, Groenendijk, Waldrauch, s.190. Üç yıllık ikamet süresi, yabancının önemli bir hizmette bulunduğu hâllerde ya da yabancının bir Fransız kadınla evli olduğu durumlarda bir yıl indirilerek iki yıl olarak uygulanmıştır. Marcel Sauvagnac, Practical Guide to Naturalisation in France: The Acquisition, Loss and Recovery of French Citizenship, Bluebook 21st ed., Stevens and Sons, London, 1909, s.57. 82 Güngör, Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi, s.238.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1