Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

478 6RnUadan YH <HWkLOL 0akaP .aUaUÕ LOH 7Uk 9aWandaşÕ 2OPanÕn BaşYXUX ùaUWOaUÕ 79. P met izinleri bulunmakla birlikte yerleşme niyetinin yokluğu gerekçesi ile ikametleri geçerli sayılmayan kişiler; sığınma veya iltica başvuru sahipleri, sığınmacılar, öğrenim amaçlı ikamet izni alanlar, turistik amaçlı ikamet izni alanlar, tedavi amaçlı ikamet izni alanlar, öğrenim gören çocuğuna refakat amaçlı ikamet izni alanlar ile diplomatik veya konsüler ayrıcalıkla bağışıklık sağlayan yabancı misyon personeli kimlik kartıyla ikamet edenlerdir.93 TVK m.11/ı-b uyarınca ikametin kesintisiz olması gerekmektedir. Ancak kanun koyucu, kesintisiz ikametin mutlaklığını aramamaktadır; zira TVK m.15/ı’de, Türk vatandaşı olma başvurusunda bulunan yabancının, ikamet süresi içinde toplam on iki ayı94 geçmemek üzere Türkiye dışında bulunmasına müsaade edildiği bildirilmektedir. Bir diğer ifade Türkiye dışında geçirilen bu süreler, TVK’da öngörülen ikamet süreleri içinde değerlendirilmektedir (TVKUY m.71/ı-b). Başka bir anlatımla Türkiye dışında geçirilen sürenin on iki ayı aşması durumunda ilgilinin başvurusu kabul edilmemektedir (TVKUYm.16/ ıı-d).95 olarak kabul edilmemektedir. Yönetmeliğin bu yöndeki hükümlerinin, ikamet şartına ilişkin Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun hükümlerine aykırılık oluşturduğu yönündeki ayrıntılı değerlendirme için bkz. Güngör, Tabiiyet Hukuku, s.90. 93 Sonradan Türk vatandaşı olmada kabul edilmeyen ikamet nedenleri ile Türkiye’de bulunan kişinin, ilerleyen zamanda geçerli sayılan bir sebeple ikamete bağlanması hâlinde önceki ikamet sürelerinin hesaba katılacağı; ancak bu hükümden turistik amaçlı ikamet tezkeresi ile Türkiye’de bulunanların yararlanamayacağı düzenlenmektedir (TVKUY m.71/ı-d). 94 Nüfus Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 30.maddesine ilişkin İçişleri Bakanlığınca hazırlanan tasarı gerekçesinde, daha önce 6 ay olan bu sürenin 9 ay olarak değiştirilmesi teklif edilmiştir. 6 aylık sürenin 9 aya çıkarılmasının gerekçesi şu şekilde şu şekilde açıklanmıştır: “Vatandaşlığımıza alınmak için başvuran yabancılar sanayici, iş adamları, Ar-ge uzmanları, doktor ve mühendis gibi nitelikli kişiler olup, meslek ve görevleri gereği uzun süre yurt dışında bulunabilmektedirler. Bu düzenleme ile Türkiye’ye sanayi tesisleri getiren veya bilimsel, teknolojik, ekonomik, sosyal, sportif, kültürel, sanatsal alanlarda olağanüstü hizmeti geçen ya da geçeceği düşünülen kişilerin Türk vatandaşlığına kabulüne imkân sağlanmaktadır. Bu nedenle vatandaşlığa alınma talebinde bulunan yabancının başvurusu için aranan ikamet süresi içinde Türkiye dışında bulunacağı süre altı aydan dokuz aya çıkarılmalıdır” (Erişim) https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/ss497.pdf -ET:30.12.2020 95 TVKUY m.71/ı-b ve c’de yabancının ikameti ve ikamet sürelerinin hesaplanmasına ilişkin hükümlere yer verilmiş olmakla birlikte 19.10.2017 tarih ve 7039 sayılı Kanun’la (RG: 03.11.2017 (T); 30229 (S)) değiştirilmiş bulunan 12 aylık süre ifadesi, hükme yansıtılmamıştır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1