Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

485 7BB 'HUJLVL ) (OLI d(/ø. yerine getirmesi beklenen davranışlardır. Ancak bu davranışları sergilemek, o kişinin karakterinin iyi olduğunu her zaman göstermeyebilir.114 Bu bakımdan iyi karakter sergileme şartının davranış örnekleri ile somutlaştırılması gerekmektedir.115 İyi ahlakın ne olduğu, Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik’te, toplum içinde birlikte yaşamanın gerek114 Amerika Birleşik Devletleri’nde, başsavcılarca görevlendirilen kişiler tarafından, başvuran hakkında kişisel bir soruşturma yürütülmekte; soruşturma kapsamında sosyal gözlemden istifade edebilmek için başvuranın çalışma arkadaşları ve komşularından bilgi sorulmaktadır (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1446 (a)). Öte taraftan, 2009’da İrlanda’da görülen LGH v Minister for Justice, Equality and Law Reform davasında verilen kararda, kendi hâlinde yaşayan ve ulusal polis teşkilatı Garda’nın dikkatini çekmemiş bir kişinin vatandaşlık başvurusunun, iki oğlunun işlediği suçlar sebebiyle reddedilmiş olması ise; başvurucunun kötü karakterine delalet teşkil eden yeterli bir gösterge kabul edilmiştir. Bu karar doktrinde önyargılı, incitici ve endişe verici nitelendirilmiş; hiç kimsenin içinde doğduğu aileyi seçme imkanını haiz bulunmadığı, kişilerin ailelerine bakılarak değerlendirilmesinin yanlışlığına vurgu yapılmıştır. Otukoya, s.84. 115 İrlanda’da iyi karakterin ölçümlenmesinde İrlanda polisinin tuttuğu kayıtlardan faydalanılmaktadır; ancak nihai değerlendirme Adalet ve Eşitlik Bakanlığı’nca yapılmaktadır. Bu bağlamdaki temel yaklaşım, özellikle ceza mahkumiyetlerinde, sabitlikten kaçınılması; suçun niteliği, cezanın süresi, suçu tanımlayan politikalar özelinden ele alınarak mekanik uygulama yaratılmamasıdır. Söz konusu çerçevede zaman zaman başvuru sahiplerinden, sürece bizzat katılmaları ya da yetkililere ropörtaj yapmaları beklenebilmektedir. EMN, Pathways To Citizenship For Third-Country Nationals In The EU, Synthesis Report, July 2020, s.20 (Erişim) https://www.00_eu_emn_study_synthesis_report_citizenship_final_en.pdf -ET:13.12.2020. Belçika’da iyi davranışın (good conduct) belirlenmesinde, kişilik özelliğinin gerçek bir göstergesi kabul edilerek, sabıka kayıtlarından faydalanılmaktadır. 2012 yılında yapılan bir reformla, başvuranın kamu düzeni bakımından tehdit oluşturacak kişisel özellikler listelenerek, değerlendirme aşaması biraz daha belirginleştirilmiştir. Listenin yapılandırmasında mahkemelerin bir yetkisinin olup olmadığı ise belirsiz bıraklılmıştır. EMN, Pathways To Citizenship For Third-Country Nationals In The EU, Synthesis Report, July 2020, s.20 (Erişim) https://www.00_eu_ emn_study_synthesis_report_citizenship_final_en.pdf -ET:13.12.2020. Avusturya’da iyi hâl (good conduct) ile ilgili hükümler hem vatandaşlık başvurularının kabulünde hem de reddedilmesinde ortaktır. İyi hâlin belirlenmesinde il polis merkezlerindeki belge ve yeminli ifadelerden ve yabancı ülkelerdeki polis kayıtlarından istifade edilmektedir. İyi hâl değerlendirmesinde kamu yararı bir çatı kavram olarak kullanılmakta; başvuranın sosyal, ekonomik ve kültürel entegrasyonu gözetilmektedir. EMN, Pathways To Citizenship For Third-Country Nationals In The EU, Synthesis Report, July 2020, s.20 (Erişim) https://www.00_ eu_emn_study_synthesis_report_citizenship_final_en.pdf -ET:13.12.2020. Fransa ve İzlanda’da iyi karakter şartı ve sabıka kaydı şartı kategorik olarak ayrımlanmıştır. İtalya’da ise sabıka kaydı, açık bir kanuni şart olarak düzenlenmemiştir ancak uygulamada adli sicili gösteren belgelerin ibraz edilmesi istenmektedir. Wallace Goodman, s.11-12.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1