Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

488 6RnUadan YH <HWkLOL 0akaP .aUaUÕ LOH 7Uk 9aWandaşÕ 2OPanÕn BaşYXUX ùaUWOaUÕ 79. P Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metninde dil öğretimideki yeterlilikler, basamak kümeleri ile (A1-A2-B1-B2-C1-C2) sağlanmaktadır.123 A1 ve A2, temel dil kullanımını; B1 ve B2, bağımsız dil kullanımını; C1 ve C2, yetkin dil kullanımını göstermektedir.124 yolunda dil bilme bir ön şarttır; hükümetlerin, topluma yeni katılacak kişilerin vatandaşlarla olan iletişimlerine ve uyumlaşma sürecinin kolaylaştırılmasına önem verdiklerinin önemli bir göstergesi olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda, Belçika, İspanya, İtalya, Litvanya, Lüksemburg -sadece konuşma yeterliği-, Hollanda ve Portekiz, Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni’ne uygun A2 seviyesinde; Avusturya, Çekya, Almanya, Estonya, Yunanistan-okuma ve konuşma-, Fransa -sadece sözlü ve yazılı-, Hırvatistan, Litvanya, Lüksemburg -dinleme yeterliği, Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni’ne uygun B1 seviyesinde dil bilmeyi aramaktadır. EMN, Pathways To Citizenship For Third-Country Nationals In The EU, Synthesis Report, July 2020, s. 19 (Erişim) https://www.00_eu_emn_study_synthesis_report_citizenship_final_en.pdf -ET:13.12.2020. Amerika Birleşik Devletleri yönünden, vatandaşlık başvurusunda bulunan kişilerin, günlük dilde konuşulan kelimeler ile okuma-yazma ve konuşma becerileri dahil İngilizceyi anladığını ispat etmek yükümlülüğü altındadır (INA12.BölümÜçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1423(a)(1)(2)). Amerika Birleşik Devletleri’nde 1906 yılına kadar, başvuru sahiplerinden İngilizce, tarih, vatandaşlık bilgisi veya anayasal ilkeleri bilmeleri beklenmemiş; mahkemenin başvuranın tamamen yasalara saygılı, çalışkan, iyi ahlak sahibi olduğuna karar vermesi, o kişilerin Amerika Birleşik Devletleri vatandaşı olmaları için yeterli kabul edilmiştir. Dil şartı, yaş ve ikamet sürelerine göre muafiyet sağlanarak (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölümİkinci Kısım §1423 (2)(A)(B)), 1940 yılında kabul edilmiş ve bu konuda bir ölçme-değerlendirme testi uygulanmasına karar verilmiştir. (Erişim) https://www. uscis.gov/policy-manual/volume-12-part-e-chapter-1 -ET: 14.12.2020. 123 Emrah Boylu, Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ölçme Değerlendirme Uygulamaları ve Standart Oluşturma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü- Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı- Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2019, s.24-30. 124 A1; kendisini tanıtabilir, başkalarını tanıştırabilir. Başkalarına, kendisi hakkında -örneğin, nerede oturduğu, kimleri tanıdığı ve nelere sahip olduğu- sorular yöneltebilir ve sorulan benzeri soruları yanıtlayabilir. A2; bilinen alışılmış konularda, basit durumlarda kendisini ifade edebilir. Geçmişi, eğitimi, çevresi ve doğrudan gereksinimleriyle bağlantılı eylemleri basit dilsel araçlar yardımıyla anlatabilir. B1; bilinen konularda ve ilgi duyulan alanlarda kendisini basit ve bağlantılı olarak ifade edebilir. Deneyim ve olaylar hakkında bilgi verebilir; hayal, beklenti, amaç ve hedeflerini anlatabilir, tasarı ve görülerinin kısa gerekçelerini gösterir ya da bunlara açıklamalar getirebilir. B2; kendisini geniş bir konu alanında belirgin ve ayrıntılı bir şekilde ifade edebilir, güncel bir konuda görüşünü belirtebilir ve çeşitli olanakların olumlu ve olumsuz yönlerine değinebilir. Anlaşılır ve ölçünlü bir dille konuulduğunda, iş, okul, boş zaman etkinlikleri vb. gibi bilinen eylemler söz konusu olduğunda, konuşmanın ana hatlarını anlayabilir. C1; dili, toplumsal ve meslek yaşamında, eğitim ve öğretimde etkin ve esnek bir şekilde kullanabilir. Karmaşık konularda görüşlerini açık, düzenli ve ayrıntılı bi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1