Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

489 7BB 'HUJLVL ) (OLI d(/ø. 7. Türkiye’de Kendisinin ve Bakmakla Yükümlü Olduğu Kimselerin Geçimini Sağlayacak Gelire veya Mesleğe Sahip Olmak Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik m.15/ı-c’de Türkiye’de yerleşmeye karar verilmiş olduğunun teyidi olarak kabul edilen, Türkiye’de taşınmaz mal edinme, iş kurma, yatırım yapma, ticaret ve iş merkezini Türkiye’ye nakletme, çalışma izni ile bir işyerinde çalışma; kanaatimizce yabancının, Türkiye’de kendisinin ve bakmakla yükümlü bulunduğu kişilerin geçimini sağlayacak gelire ve mesleğe sahip olduğunu da göstermektedir.125 Bu şarta TVK m.11/ı-f (TVKUY m.15/ı-f)’de ayrıca yer verilmesinin sebebinin, Genel Gerekçe’de ifade olunan “geliri olmayan kişilerin vatandaşlığa kabul edilerek devlete, dolayısıyla topluma yük olmalarının engellenmesi” amacını vurgulamak olduğu düşünülmektedir. TVK m.11/ı-f (TVKUY m.15/ı-f)’da düzenlenen yeterlik şartı, TVK m.11/ı-d (TVKUY m.15/ı-d) ile ilişkilendirilip birlikte ele alındığından, hiç şüphesiz kişinin kendisinin ve bakmakla yükümlü bulunduğu kişilerin geçimini sağlayacak mesleğin ve gelirin, ahlak şartının gereklilikleri ile örtüşen “münasip” meslekler ve bu şekilde elde edilen meşru gelirler olması gerekmektedir.126 çimde belirtebilir. Bu sırada çeşitli dilsel araçları uygun ekilde kullanarak metinleri birbirine bağlayabilir. C2; okuduğu ve duyduğu her şeyi zorluk çekmeden anlayabilir. Farklı yazılı ve sözlü kaynaklardan edindiği bilgileri özetleyebilir; gerekçe ve açıklamaları bağlantılı bir anlatımla dile getirebilir. Kendisini anında, çok akıcı ve açıkça ifade edebilir. Çözümü güç olan konularda da ince anlam farklılıklarını vurgulayabilir. Geniş çapta, iddialı, uzun metinleri anlayabilir ve ima edilen anlamları da kavrayabilir. Boylu, s.30. 125 Bu bağlamda TVKUY m.17/ı-f’de, başvuru belgeleri arasında, Türkiye’de kendisinin ve bakmakla yükümlü olduğu kimselerin geçimini sağladığına ilişkin gelirini veya mesleğini ispatlayan çalışma izni, vergi levhası, taahhütname veya benzeri belge sayılmaktadır. 126 Avrupa Birliği üyesi on dört ülkede -Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Kıbrıs, Çekya, Almanya, Estonya, Finlandiya, Fransa, Macaristan, İrlanda, İtalya, Litvanya, Letonya, Polonya, Slovakya- genel olarak, vatandaşlık başvuruları değerlendirilirken başvuranın, ekonomik veya mali durumu ya da standartı, düzenli maaş bordroları, iş sözleşmeleri, emekli maaşı, sigorta ödemeleri ya da malvarlığı gibi unsurlar üzerinden dikkate alınmakta; bu bilgi, yetkili makamların, referans alınan belirli bir dönemde, sosyal yardıma ihtiyaç duyup duymadığının değerlendirilmesinde fayda sağlamaktadır. EMN, Pathways To Citizenship For ThirdCountry Nationals In The EU, Synthesis Report, July 2020, s.21. (Erişim) https://www.00_eu_emn_study_synthesis_report_citizenship_final_

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1