Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

491 7BB 'HUJLVL ) (OLI d(/ø. dığının zaten anlaşılmış olacağı düşünülmektedir. Kanaatimizce kısmen yeterlik, kısmen yetkinlik şartı olarak tasarlanmış milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hâli bulunmama şartı, kanun hükmü olarak, ilk defa 5901 sayılı TVK m.11/ı-g (TVKUY m.15/ı-g)’de zikredilmiştir.127 Milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hâli bulunmamak şartı ile güdülen amacın, milli güvenlik bakımından tehlike teşkil eden ve milli menfaatler ve ülke bütünlüğü aleyhine faaliyet gösterenlerle bu faaliyetleri destekleyenlerin, bu gibi kişi veya kuruluşlarla ilişki içinde bulunanların ve herhangi bir isyan, sabotaj, casusluk, silah ve uyuşturucu kaçakçılığı, evrakta sahtecilik gibi kamu düzenini bozan faaliyetlerde bulunanların Türk vatandaşı olmalarının engellemek128 olduğu bildirilmektedir (TVK Genel Gerekçe). 127 Mülga 403 sayılı Türk Vatndaşlığı Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik’te “Karar ve Tescil” başlığını taşıyan 17.maddede İçişleri Bakanlığınca kabul edilen “Sakıncalı Deyiminin Kapsamına İlişkin Uygulama Protokolü” ile belirlenen esaslar çerçevesinde başvuranın, güvenlik açısından sakıncalı bulunup bulunmadığının Emniyet Genel Müdürlüğünden sorularak araştırılacağı, gerekli görülen hâllerde kişinin güvenlik bakımından durumunun bildirilmesi için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünce Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığına başvurulacağı ifade edilmektedir. Buradan alınacak bilgi ve görüşlerin, işlemlerin sonuçlandırılmasında esas alınabileceği ifade edilmektedir (m.17/A-(1)). Mülga 403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu’da vatandaşlık başvuru şartları arasında açıkça milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hâli şartını sayılmamakla birlikte, başvuru değerlendirme aşamasında, başvurandan temin edilmiş sabıka kaydı gibi belgeler üzerinden değil ve fakat idarenin takdiri ile güvenlik kapsamında bir soruşturmanın yürütüldüğü; gerekli görülen hâllerde bu soruşturmanın derinleştirildiği anlaşılmaktadır. 128 Buradan bazı kişilerin vatandaş olmalarının açıkça istenmediği sonucu çıkmaktadır. Kanun koyucunun maksadı, milli güvenlik ve kamu düzeni açısından kırmızı çizgide görülüp ciddi mahzur teşkil edenlerin, Türk vatandaşı olmalarına mâni olmak ise, bunu bir yasak hükmü ile ayrıca düzenlenleyerek başvuru kapısını baştan ve daha sıkı kapatılabileceği düşünülmektedir. Örneğin Amerika Birleşik Devletleri’nde (1) hükümete muhalefet etmeyi savunan ya da öğreten herhangi bir kuruluşun üyesi olan ya da böyle bir kuruluşla ilişkisi olan (2) Birleşik Devletler Kominist Partisine üye olan ya da parti ile ilişkisi bulunan; Birleşik Devletler’de herhangi bir totaliter partiye üye olan ya da böyle bir parti ile ilişkisi bulunan; Kominist Siyaset Derneğine üye olan ya da dernek ile ilişkisi bulunan; ABD’de herhangi bir eyalette yahut herhangi bir yabancı devlet veya yabancı bir devletin siyasi/coğrafi bölünmüş kısmında faaliyet gösteren kominist/totaliter bir partiye üye olan ya da böyle bir parti ile ilişkisi bulunan; bu gibi nitelikleri haiz bir parti ya da derneğin bağlı kuruluşlarına ya da şubelerine üye olan veya bunlarla ilişkisi olan; ad değişikliği yapılmış olsa bile anılan nitelikleri haiz bir parti ya da derneğin selefi konumundaki parti ya da derneğe -başvuru tarihinde bu hususun bilinmediği ayrıca ispat edilmedikçe- üye olan yahut bunlarla ilişki-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1