Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

492 6RnUadan YH <HWkLOL 0akaP .aUaUÕ LOH 7Uk 9aWandaşÕ 2OPanÕn BaşYXUX ùaUWOaUÕ 79. P Hangi faaliyetlerin milli güvenlik ve kamu düzenini bozan faaliyetler olduğunu belirleme hususunda idareye verilmiş takdir yetkisinin içeriğini somutlaştırmak bakımından TVKUY m.72/v’te Türk vatandaşlığına engel teşkil eden durumlar açıkça sayılmıştır. Buna göre; anayasa ile kurulu devlet düzenini yıkma yolunda faaliyette bulunan; bu faaliyetlerde bulunanlarla işbirliği yapan veya bunları maddi olarak destekleyen; Türkiye Cumhuriyeti’nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğüne karşı yurt içinde veya dışında, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu129 kapsamına giren suçlarla ilgili faaliyette bulunan, isyan, casusluk ve vatana ihanet suçlarına katılan; silah ve uyuşturucu kaçakçılığı yapan; insan kaçakçılığı ve insan ticareti yapan veya yapanlarla ilişki içinde bulunan; taksirli suçlar hariç, ertesi olan (3) uluslararası kominizm doktrinlerine ya da Birleşik Devletler’de totaliter bir diktatörlüğün kurulması hedeflerine sahip bir örgütlenmenin amaçlarını, o örgütlenmeden ekonomik destek alarak yazılı basın yolu ile savunan (4) ABD Hükümeti’nin, güç ve zor kullanılarak ya da bu uzantıda anayasaya ve hukuka aykırı bir başka yöntemle devrilmesini (a) savunan yahut bunu öğreten eylemleri icra eden veya bunu amaç edinen örgütlenmelerle bağlantıda olan (b) üstendiği resmi görev ya da kişiliği sebebi ile bir hükümet görevlisini öldüren ya da bu kişiye hukuka aykırı bir saldırıda bulunan (c) veya malına zarar veren (d) ya da sabote eden (5) ABD Hükümeti’nin güç ve zor kullanılarak ya da bu uzantıda anayasaya ve hukuka aykırı bir başka yöntemle devrilmesini savunan görüşleri (a) yazan, yayınlayan ya da yayınlanmasına neden olan, dolaşıma sokan, bilinçli olarak teşhir eden (b) ya da üstlendiği görev yahut kişiliği sebebi ile bir hükümet görevlisinin öldürülmesini ya da bu kişiye hukuka aykırı bir saldırıda bulunulması; (c) malına zarar verilmesi (d) sabote edilmesini görüşlerini yazan, yayınlayan ya da yayınlanmasına neden olan kişilerin vatandaşlığa alınması, 405 (b) bölümündeki hükümler dikkate alınmaksızın, yasaktır (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1424 (a)). Vatandaşlığa kabulü yasak olanların, eylemlerinin, kural olarak, vatandaşlık başvurusunun yapıldığı ya da yeminden önceki on yıl içinde gerçekleşmiş olması gerekmektedir (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım §1424 (c)). Buna karşılık yasak kapsamındaki kişiler, on yıllık süre şartına bakılmaksızın, söz konusu kuruluş ya da derneklere iradeleri dışında üye olduklarını ya da katıldıklarını veya üyeliğin 16 yaşından önce meydana geldiğini ve sona erdiğini veyahut resmi görev sebebiyle katıldığını yahut iş ve yemek gibi zaruri yaşamsal sebeplere dayalı bir mecburiyetten kaynaklı katıldıklarını kanıtlarlarsa, vatandaşlık başvurularının geri çevrilmeyeceği hükme bağlanmaktadır (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım § 1424 (d)). Vatandaşlığa kabulü yasak kişilerden olmayı sağlayan eylemlerin bu niteliklerini belirlemeye Savunma Bakanlığının uygun görüşü alınarak Merkez İstihbarat Direktörü yetkilidir; ABD’nin ulusal güvenlik veya ulusal istihbarat misyonuna katkı sağlayacak faaliyetler kapsamında görülen durumlarda ise Savunma Bakanlığı, Başsavcı ve İç Güvenlik Bakanlığının uygun görüşlerinin alınması gerekmektedir (INA12.Bölüm-Üçüncü Alt Bölüm-İkinci Kısım § 1424 (e)). 129 RG: 1204.1991 (T); 20843 (S)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1