Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

519 7BB 'HUJLVL BHOkÕV .21$1 ulusun anaları”nın eğitimli olması olarak gösterilebilir. Bu anlamda eğitilmiş kadınların ailenin ve ulusun daha iyi ve erdemli anneleri olacağı görüşü kadınların kamusal alana çıkmalarını kolaylaştırmıştır.36 Cumhuriyet Dönemi’nden itibaren yukarıda çizilen hedefler de göz önüne alınarak kadınların ekonomik ve sosyal hayat içerisindeki haklarının korunması için önemli yasal adımlar da atılmıştır. Ancak mevzuatta alınan bu kararlar, uygulamada aynı özveriyi ve atılımı gösterememiştir.37 II- Cumhuriyet Döneminde Hukuk Mesleğinde Kadın Dünyadaki Harvard ve Washington & Lee gibi prestijli üniversitelerin hukuk fakültelerine bile kadınların kabulü 20. yüzyılın ikinci yarısına denk gelirken, kadın erkek sayısı daha da geç tarihlerde eşitlenebilmiştir.38 Her ne kadar kadınlar, hukuk fakültelerine girme hakkına sahip olmuşlarsa da mesleğe geçişte ve meslek içerisinde bazı zorluklar yaşanmıştır. Bu zorluklar gerek mesleğe girişte gerek hukuk mesleği içerisinde üst düzey profesyonel mesleklerde kadınların görünür olmaması ile örneklendirilebilir. Bu sırada Süreyya Ağaoğlu ve üç arkadaşının hukuk fakültesinde eğitim alarak başlattığı öncülük, Cumhuriyetin ilk yıllarında meyvelerini vermeye başlamıştır. Yukarıda bahsettiğimiz ve Cumhuriyet Dönemi’nde yaratılmak istenen özgürleşmiş, eğitimli, aydın kadın imgesi bu dört kadında vücut bulmuştur.39 1925’te açılan Ankara Adliye Hukuk Mektebi, 1926 yılında üç kadın öğrencinin hukuk eğitimine başlaması ile beraber yetiştireceği yeni kuşağa kadınları da dâhil etmiştir.40 Bu dönemde kadınların ilk defa avukatlık ve hâkimlik gibi hukuk mesleklerinde yer aldığı görülür. Bu durum Osmanlı’nın son dönemlerinde kadınların verdikleri hukuk eğitimine giriş mücadelesinin so36 Berktay, s. 91. 37 Kadir Arıcı, “Sunuş”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Kadın ve Hukuk Özel Sayı, 2017, s. 9. 38 D.L. Chambers, “Accommodation and satisfaction: Women and men lawyers and the balance of work and family.” R. L. Abel (Ed.), Lawyers: A critical reader içinde (s. 91-96), The New Press, New York 1997, s. 91. 39 Balcı, s. 37. 40 Mumcu, s. 117.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1