Türkiye Barolar Birliği Dergisi 157.Sayı

66 0RdHUn +XkXk 3UaWL÷LndH 'LnL $UJPanWaV\Rn 7aUWÕşPaOaUÕ lar sınırlıdır. Yani modern anayasal sistemlerde dini argümanlara müracaat ederek insan haklarını genişletmek lüzumsuzdur. Bu konuda dini argümanlara başvurmak olsa olsa gerekçeyi “süslemek” anlamı taşıyacaktır. Dolayısıyla laik bir sistemde politikacının bu tür kavramlara başvurması arzu edilen bir tutum değildir. Ancak şablon olarak yasaklanması da elzem değildir. Diğer yandan toplumsal ahlakiliğin gerekli kıldığı bazı eylem tiplerine ilişkin ön anlayışın bulunduğu, bireyin eylem alanını sınırlandıran, bireyin özgürlüğüne müdahale niteliği taşıyan ve bireye belirli kalıplara sahip bir hayat anlayışını dikte etme anlamı taşıyan alanlarda, hem kanunların gerekçelendirilmesi ve meşrulaştırılması konusunda hem de bu kanunların icrası konusunda –en az dini argümanlar kadar güçlü olan- ikna edici ve erişilebilir seküler argümanların ileri sürülmüş olması önemlidir. Bu durumda yasa koyucu ya da yürütme, bu eylemden dolayı bireylere yönelik bir zararın ortaya çıkacağını bilimsel verilere dayanarak ya da herkesin herhangi bir yetkinliğe sahip olmaksızın kolayca anlayabileceği paylaşılan öncüllere dayanarak bu iddiayı ispat edebilmelidir. Yalnızca dini saikin bulunduğu, dini argümanların seküler argümanlardan daha güçlü olduğu ya da seküler argümanın tamamen dini saike bir “kılıf” teşkil ettiğinin açıkça anlaşılabildiği durumlarda eylem veya kanun doğrudan laikliğe aykırılık teşkil edecektir. Yani bu durumda vatandaşlar açısından erişilebilir, anlaşılabilir ve ikna edici seküler argümanlar ile kararın gerekçelendirilmiş olması laik bir anayasal devlet açısından olmazsa olmazdır. Kaynakça Kitap ve Makaleler Acar Rahim, “Possibility of Equation Between Reason and Revelation: Was Ibn Sina A Deist?”, Uluslararası Din & Felsefe Araştırmaları Dergisi, C. 1, Sa. 1, ss. 6-18, 2018. Ağaoğulları Mehmet Ali, “Dördüncü Bölüm: Halk: Devrim”, Sokratesten Jakobenlere Batıda Siyasal Düşünceler, Ed. Mehmet Ali Ağaoğulları, 5. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014 Aliefendioğlu Yılmaz, Laiklik ve Laik Devlet”, Laiklik ve Demokrasi, Der. Kaboğlu İbrahim, İmge Kitabevi, İstanbul, 2001, ss. 73-128. Anayurt Ömer, Anayasa Hukuku Genel Kısım, 2. Baskı, Seçkin Kitabevi, Ankara, 2019. Arslan Ahmet, “Çevirenin Takdimi-Farabi Hakkında”, İdeal Devlet, (Farabi), İstanbul-Divan Kitap, 2015.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1