Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

100 Adli Kolluk Görevlilerinin Görevi Kötüye Kullanma Suçu III. SONUÇ Devletin en asli görevleri arasında toplumun huzur ve güvenliğini sağlamak vardır. Yasa koyucu her ne kadar bireylerin ve kamusal düzenin korunması amacıyla ceza hukuku kuralları ihdas etse de bu kuralların uygulanabilirliği büyük ölçüde kolluk faaliyetlerinin yerine getirilmesiyle gerçekleşir. Ancak bireysel yahut toplumsal güvenliği sağlamak amacıyla koyulan bu kuralların icrasında kolluk görevlileri mahkeme kararıyla kişinin suçlu olduğu kesinleşene kadar bireyler arasında farklı yargılara varmadan görevini yerine getirmelidir. Zira bir kimsenin güvenliği sağlamaya çalışırken gözetilmeyen usuller bir başkasının güvenliğini tehdit altında bırakabilir. Kolluk faaliyetleri, görev tanımı gereği doğrudan kişilerin hürriyet alanına müdahale içerir. Bu nedenle mevzuatımızda kolluğun her iş ve işlemi ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Yukarıda ifade edilen tüm hususlarda akla gelebilecek en önemli gerekçe kolluk görevlilerinin hukuka aykırı fiilleri genellikle üstlerinin emirleri doğrultusunda yaptıkları şeklindedir. Ancak Anayasamızın 137. maddesi konusu suç teşkil eden emrin hiçbir suretle yerine getirilemeyeceğini ve yerine getiren kimsenin sorumluluktan kurtulamayacağını ifade etmiştir. Görevi kötüye kullanma suçunun, kamu görevlisinin görevinin gerekleriyle uyuşmayan yani hukuka aykırı olup özel olarak tanımlanmamış tüm fiillerinin cezalandırılabilmesi amacıyla ihdas edildiği için “ikame hüküm” veya “torba hüküm” niteliğinde olduğu unutulmamalıdır. Yani yazılı yahut istisna olarak ilgili kanunlarda tanımlanmış meşru sözlü emirlerle yerine getirilen görevler dışında, görevlerinin gereklerine aykırı olan tüm fiiller diğer şartları da yanında taşıması halinde görevi kötüye kullanma suçu teşkil edebilir. İdari kolluk faaliyeti, kamu düzeninin korunması amacıyla gerekli önlemlerin alınması şeklinde yürütüldüğü için önleyici niteliktedir. Adli kolluk ise kamu düzeni bozulduktan sonra ortaya çıkar ve bu nedenle bastırıcı niteliktedir. Ancak bu teorik ayrıma rağmen teşkilatlanma bakımından her iki kolluk faaliyeti de aynı personel tarafından gerçekleştirildiği için uygulamada kamu görevlilerinin hukuki anlamda profesyonel bir eğitimden geçirilerek tecrübeyle mesleklerini icra etmeleri zorlaşmaktadır. Nitekim makalemizde incelemiş olduğumuz genel örneklerin dışında farklı pek çok görevi kötüye kullanma hali

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1