111 TBB Dergisi 2022 (158) Emin HÜSEYİNOĞLU Yükseköğretim Kanunu’nun 54/a. maddesinin ise hangi disiplin suçuna hangi disiplin cezasının verileceğini somut olarak belirlememiş olması nedeniyle bu çalışmada incelenen belirlilik ilkesine aykırı olduğu söylenebilir. Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından işletilen öğrenci yurtlarında barınan öğrencilere verilecek disiplin suç ve cezaları ise 9.4.2021 tarihli Gençlik ve Spor Bakanlığı Yurt Hizmetleri Yönetmeliği (m.21 vd.) ile düzenlenmiştir. Bu Yönetmeliğin dayanağını, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunu’nun 46. maddesi ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 184/1-ğ. ve 188. maddeleri oluşturmaktadır. Ancak bu Yönetmelikte yer alan disiplin suç ve cezalarının kanuni dayanağının bulunmadığı görülmektedir. Çünkü bu Yönetmeliğin kanuni dayanağını oluşturan Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Kanunu’nda yurt öğrencilerine disiplin cezası verilebileceğine ilişkin herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Kanaatimce Gençlik ve Spor Bakanlığı Yurt Hizmetleri Yönetmeliği’nin disiplin suç ve cezalarına ilişkin hükümleri hem suçta ve cezada kanunilik ilkesine (AY. m.38), hem de kanuni idare ilkesine aykırıdır. Anayasa’nın 123/1. maddesine göre, “İdare, kuruluş ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir”. “İdarenin kanuniliği ilkesi” veya “kanuni idare ilkesi” olarak adlandırılan bu kurala göre, idarenin eylem ve işlemlerinin bir kanuna dayanması gerekmektedir.18 Ayrıca ifade etmek gerekir ki 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 184/1-ğ. ve 188. maddelerinde de öğrencilerin disiplin suçları ve bunlara verilebilecek cezaları düzenlenmiş değildir. ileri sürülmektedir. 1982 Anayasası’nın 38. maddesinin üçüncü fıkrasında, ‘Ceza ve ceza yerine geçen güvenlik tedbirleri ancak kanunla konulur.’ hükmüne yer verilmiştir. Ayrıca, Anayasa’nın 124. maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri kuralı yer almıştır. Anayasanın aktarılan hükmü ve normlar hiyerarşisi bağlamında, bir yasa hükmüne dayalı olarak hazırlanan yönetmelikler ile yasa hükümlerine açıklık getirilmesi ve yasa hükümlerinin uygulamaya geçirilmesi amaçlanmıştır. Yasa koyucunun genel prensiplerini belirlediği konularda, idarelerin düzenleyici işlem yapma yetkisi, yasama organının çizdiği sınırlar içerisinde, Anayasa, Kanun ve Tüzük gibi üst hukuk normlarına aykırı olmamak kaydıyla düzenleme yapabileceği açıktır”. (Https://legalbank.net, Erişim Tarihi: 12.01.2021). 18 Gözler/Kaplan, s.70.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1