115 TBB Dergisi 2022 (158) Emin HÜSEYİNOĞLU yalnızca yasayla konulup kaldırılması da yeterli olmayıp kuralların kuşkuya yer vermeyecek biçimde açık ve sınırlarının da belli olması gerekir. Bu bağlamda cezanın kanuniliği ilkesi, her şeyden önce o suçun kanun tarafından ‘tanımlı’ olmasını gerekli kılar. Disiplin cezası ile cezalandırılan kamu görevlisinin disiplin suçu oluşturan eylemi açık bir şekilde belirlenmeli, disiplin suçu oluşturan bu eyleminin hangi disiplin kurallarını ihlal ettiği açıkça ortaya konulmalıdır. Cezaların açık ve belirgin olması, açılan iptal davalarında hukuki nitelendirmeler ve muhakeme açısından kolaylık sağlayacak, aksi bir durum ise uyuşmazlık hakkında hukuki değerlendirme yapmayı olanaksız kılacaktır.”30 Danıştay Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği’nin 8/1/c. maddesinde yer alan “Suç sayılan eylemleri işlemek” disiplin suçunu isabetli bir şekilde belirlilik ilkesine aykırı bulmuştur. Danıştay bu kararında, “Yükseköğretim kurumundan iki yarıyıl için uzaklaştırma cezası gerektiren bir fiilin ve tesis edilen disiplin cezasının, Anayasa ile güvence altına alınan eğitim öğretim hakkı üzerinde sonuç doğuracağı dikkate alındığında, disiplin suçunun tüm unsurları ile ortaya konulması, açık ve net olması gerekmektedir. Bu bağlamda; dava konusu ‘suç sayılan eylemleri işlemek’ ifadesi ile hangi suçların kastedildiğinin belirsiz olması ve bu ifadenin düzenleyici işlemlerde olması gereken ‘açık ve net olma’ niteliğini taşımaması nedeniyle hukuka aykırı olduğu” sonucuna varmıştır.31 Bununla birlikte ceza hukukundan farklı olarak, belirlilik ilkesi disiplin hukukunda katı şekilde uygulanmamaktadır. Anayasa Mahkemesi ve Danıştay’a göre, “Anayasa’nın 38. maddesindeki ilkelerin adli suç ve cezalar ile idari suç ve cezalara aynı kapsam ve düzeyde uygulanması işin mahiyetine uygun düşmemektedir. Bu bağlamda yasama organının ağır işleyen yapısı karşısında ekonomik ve teknik hayatın hızla değişen ve gelişen şartları doğrultusunda idari suç ve cezaların adli suç ve cezalara göre daha sık değiştirilme ihtiyacının belirmesi de suçun ve cezanın kanuniliği ilkesinin idari suçlar yönünden daha esnek uygulanmasını gerektirmektedir.”32 30 Danıştay, 12.D, T.9.5.2014, E.2013/7372, K.2014/3573, Kazancı İçtihat Bilgi Bankası. 31 Danıştay, 8.D, T.29.11.2018, E.2013/11920, K.2018/7538. 32 AYM, T.14.6.2017, E.2016/182, K.2017/111, https://legalbank.net, Erişim Tarihi: 22.02.2021; AYM, T.20.12.2018, E.2018/107, K.2018/114, https://legalbank.net, Erişim Tarihi: 22.02.2021; AYM, T.17.10.2018, E.2018/110, K.2018/99, https://le-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1