Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

126 İmar Hukukunda İfraz ve Tevhit İşlemleri Certain conditions are stipulated in the legislation for the realization of subdivision and joining. These conditions are discussed in our study under two headings as planned and unplanned areas; In the next chapter, the exceptions to these conditions are mentioned. Since the conditions and exceptions of subdivision and joining proceedings are regulated in detail in the legislation, the provisions of the legislation and related jurisprudence have extensively been used in our study. Subdivision and joining proceedings are administrative acts. For this reason, like every administrative act, it must comply with the law in terms of its five elements. Finally, in our study, the elements of subdivision and joining proceedings and the possible illegalities in these elements are discussed. Keywords: Zoning Law, Zoning Plan Implementation Tools, Subdivision and Joining Separation and Merger, Parcellation GİRİŞ İmar planları genel olarak, toplumun sosyal ve kültürel ihtiyaçlarının karşılanması, sağlığının korunması ve güvenliğini temin amacıyla düzenlenir. Çoğu zaman imar planlarının tamamlanmasıyla birlikte bu amaçların gerçekleştiği ve işin en zor kısmının aşıldığı düşünülür. Ancak imar planlarının yapımı kadar uygulanması, diğer bir ifadeyle mekâna yansıtılması da önem arz etmektedir. Bu konuda bir adım daha ileri gidilerek imar planlarının uygulanması aşamasının, sürecin en zor kısmı olduğu dahi ileri sürülebilir. İmar mevzuatımıza göre imar planlarının, temelde üç yöntemle uygulandığı görülmektedir. Bunlar ifraz-tevhit, kamulaştırma ile arsa ve arazi düzenlemesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunlardan uygulama geçmişi en eski olanının kamulaştırma olduğu söylenebilir. Günümüzde ise imar planlarını esas uygulama aracı arsa ve arazi düzenlemesidir. İfraz ve tevhit kavramı, arsa ve arazi düzenlemesi konusunu kapsar şekilde de kullanılmaktadır. Zira arsa ve arazi düzenlemesinde de parsellerin tevhidi (birleştirilmesi), ifrazı (ayrılması) ve yeniden dağıtımı söz konusudur. Nitekim 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilk halinde üçüncü bölüm başlığı “İfraz ve Tevhid İşleri” olarak düzenlenmiştir. Üçüncü bölüm başlığı altında 15. ve 16. maddelerde ifraz ve tevhit (rızai ifraz), 18. maddede ise arazi ve arsa düzenlemesi (cebri ifraz) konuları hükme bağlanmıştır. İmar Kanunu’nun 15. ve 16. maddelerinde düzenlenen ifraz ve tevhit yöntemi isteğe bağlıyken; 18. maddede düzenlenen arsa ve arazi düzenlemesi yöntemi ilgililerin isteğine

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1