Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

146 İmar Hukukunda İfraz ve Tevhit İşlemleri Onay ile birlikte yürürlüğe giren parselasyon planları, ilgili idarede bir ay süreyle askıya çıkarılarak mutat vasıtalarla duyurulur. Bir aylık askı süresi sonunda kesinleşen parselasyon planları, tescil amacıyla ilgili tapu dairesine gönderilir. Tapu daireleri ilgililerin rızasını aramaksızın tapu sicillerini parselasyon planına göre re’sen düzenler (İ.K. m. 19/2). Kural olarak yukarıda genel hatlarıyla izah edildiği şekilde tescil edilmiş parselasyon planı bulunmayan planlı alanlarda, ifraz ve tevhit işlemlerinin yapılması mümkün değildir (İ.K. m. 15/2). Söz konusu hüküm 10 Temmuz 2019 tarihinde yürürlüğe giren 7181 sayılı Kanun’un 8. maddesiyle getirilmiştir. Diğer bir ifadeyle 7181 sayılı Kanun değişikliği öncesinde ifraz ve tevhit işlemleri açısından parselasyon planlarının tescil edilmiş olması şart değildi. Yalnızca parselasyon planı tamamlanmış olan yerlerde yapılacak ifraz ve tevhit işlemlerinin söz konusu parselasyon planlarına uygun olma şartı öngörülmüştü. Ancak kanun değişikliğinden önceki dönemde bu durum tartışma konusuydu. Bir görüşe göre çarpık imar uygulamaları gibi birtakım ciddi problemlerin ortaya çıkması ve İmar Kanunu’nun 15. ve 16. maddelerin amacı dikkate alınarak planlı alanlardaki ifraz ve tevhit işlemlerine, yalnızca parselasyon planı tamamlanmış olan yerlerde izin verilmesi gerektiği ifade edilmekteydi.100 Diğer bir ifadeyle arazi ve arsa düzenlemesi uygulaması yapılmadan doğrudan ifraz ve tevhit yöntemleriyle imar planlarının uygulanması tasvip edilmemekteydi.101 İmar Kanunu’nun 15. ve 16. maddeleri çerçevesinde yapılan ifraz ve tevhit uygulamaları genellikle parsel bazında yapılmaktadır.102 Bu yönüyle ada bazlı genel bir uygulama niteliğinde değildir. Parselin imar planında umumi hizmet alanlarına ayrılan yerlere rastlayan kısımlarında, ifraz ve tevhit işlemlerinin yapılması mümkün değildir. Bu nedenle ifraz ve tevhit uygulamaları umumi hizmetlere ayrılan 100 Çelik, s. 147-148; Yıldız, s. 219; Ünal, s. 23; Mustafa Yılmaz, “İmar Kanunu’nun 18. maddesi Çerçevesinde Düzenleme Ortaklık Payı Kavramı ve Uygulamaları”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 16, S. 3-4, Y. 2010, s. 54, dn. 63; Suat Şimşek/İlhami Hazar, Açıklamalı-İçtihatlı Örnek Dilekçelerle İmar Davaları Rehberi, 3. Baskı, Ankara, 2020, s. 737. 101 Yıldız, s. 219; Ersoy, s. 5. 102 Karaca, s. 225.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1