147 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK alanların seyrek olduğu alanlarda yapılmaktadır.103 Böylece umumi hizmetlere ayrılan kısmı az olan alanların, diğer bir ifadeyle düşük kayıplı alanların parsellenmesi önce yapılmakta, diğer alanlarda ise uygulama daha sonraya kalmakta ve bazı durumlarda uzun vadede hiç uygulama yapılamama problemi ortaya çıkmaktadır.104 Diğer bir ifadeyle imar planında umumi hizmet alanında kalan taşınmazlar planın külfetini yüklenirken, planda işlev itibariyle yapılaşmaya uygun alanlarda kalan taşınmazlar planın nimetinden faydalanmaktadır.105 İmar planının bu şekilde parça parça uygulanması sonucunda, uygulama yapılmayan alanlarda yüksek oranda kamu alanları kalmakta, bu durumda düzenleme ortaklık payı yüksek oranda çıkacağından dolayı da arsa ve arazi düzenlemesi yapılma imkanı ortadan kalkmaktadır. İlgili idareye yüksek mali külfet getireceğinden dolayı söz konusu alanlarda imar planının uygulanması için kamulaştırma yapılması da çoğu zaman mümkün olmamaktadır.106 Bu nedenle söz konusu alanlarda imar planının uygulama kabiliyeti kalmadığından dolayı plan değişikliği yoluna gidilerek park, yeşil alan ve otopark gibi umumi hizmetlere ayrılan alanlar bazı durumlarda küçültülmekte, bazı durumlarda ise tamamen kaldırılmaktadır.107 Bu durumda da bütünlüğü olmayan imar planları ile sosyal ve teknik altyapısı yetersiz ve yaşanabilir olmayan şehirler ortaya çıkmaktadır.108 Diğer bir görüşe göre ise yalnızca parselasyon planı tamamlanmış olan diğer bir ifadeyle arazi ve arsa düzenlemesi yapılmış alanlarda ifraz ve tevhit işlemlerine izin verilmiş olması öncelikle ilgili idarenin arsa düzenlemesi yapmayı geciktirdiği durumlarda taşınmaz maliklerinin imar parseline kavuşmasının önünde engel oluşturmaktadır.109 Ayrıca imar mevzuatında parselasyon planı yapılmamış alanlarda ifraz ve tevhit işlemlerini yasaklayan bir hüküm de bulunmamaktadır. 103 Çelik, s. 148. 104 Yıldız, s. 263. 105 Çoruhlu/Uzun/Yıldız, s. 426. 106 Erdal Köktürk, “İmar Planı Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Kavramlaşma”, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, Türkiye 6. Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara, 1997, s. 15; Ersoy, s. 5. 107 Çelik, s. 148. 108 Köktürk, s. 15; Ersoy, s. 5. 109 Hüseyin Koçak, 7181 sayılı Kanun’la İmar Kanunu’nda Yapılan Değişiklik–1, https://tapu-kadastro.net/index.php/makaleler/imar/787-7181-sayili-kanunlaimar-kanununda-yapilan-degisiklik-1, e.t. 01.10.2020.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1