149 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK tekim parselasyon planı ile birlikte kesin parselasyon durumu ortaya çıkmış ve düzenleme ortaklık payı çerçevesinde umumi hizmetlere ayrılan alanlar ilgili idare adına tescil edilmiştir.114 Bu aşamada umumi hizmetlere ayrılan alanlar bir anlamda kamunun eline geçmiştir. Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nin 7/1. maddesinde de “Parselasyon planı bulunan yerlerde, daha sonra plan değişikliği veya revizyonu yapılması halinde bu planlar ile belirlenen; umumi hizmet alanına isabet eden taşınmazlar ile imar istikameti önünde kalan donatı alanları, kamu eline geçmeden tevhit ve ifraz yapılamaz” hükmüne yer verilmiştir. Ancak planlı alanlarda ifraz ve tevhit işlemleri için parselasyon planının tescil edilmiş olması mutlak bir şart değildir. İmar Kanunu’nun 15/4. maddesinde söz konusu şarta birtakım istisnalar getirilmiştir. b. İstisnalar 3194 sayılı İmar Kanunu’nun (7181 sayılı Kanun ile değiştirilen) 15. maddesinin ilk iki fıkrasında planlı alanlarda yapılacak ifraz ve tevhit işlemleri için ön şart düzenlenmiştir. Yine 7181 sayılı Kanun ile eklenen 15. maddenin 4. fıkrasında ise söz konusu şarta birtakım istisnalar getirilmiştir. Hükme göre; - 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda belirtilen merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin yetkisi içindeki kamu yatırımlarında, - Kamu mülkiyetine ait alanlarda, - Parselasyon planının tatbiki mümkün olmayan meskûn alanlarda, - Koruma amaçlı imar planı bulunan alanlarda ve - Büyük bir kısmı uygulama imar planına uygun şekilde oluşan imar adalarının geri kalan kısımlarında, likteki taşınmaz parçalarının kamu eline geçmesi parselasyon işlemi, kamulaştırma yahut taşınmaz maliklerinin rızaen terki gibi uygulama araçlarıyla mümkün olacağından, taşınmaz maliklerinin tamamının muvafakatı alınmadan ve rızaları olmadan bir kısım taşınmaz parçalarının kamuya terki sonucunu doğurabilecek usulde, ifraz ve tevhit işlemleri yapılmasının mülkiyet hakkının ihlaline yol açacağı ve yeni hukuki ihtilaflar doğmasına neden olabileceği açıktır”, İzmir BİM, 3. İDD, T. 16.05.2017, E. 2017/59, K. 2017/225, www.lexpera.com, e.t. 10.10.2020. 114 Tahiroğlu, s. 250-251.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1