158 İmar Hukukunda İfraz ve Tevhit İşlemleri hükmünün dayanağı olarak 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı İmar Kanunu’nun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun’un arazi ve arsa düzenlemesi uygulamalarına ilişkin141 10/c maddesi142 gösterilebilir. Nitekim İmar Kanunu’nun 18. maddesine göre yapılan uygulamaların aksine 2981 sayılı Kanun’un 10/c. maddesi kapsamında yapılan uygulamalarda, parsel bazında uygulama ve hisse çözümü (ferdileştirilmesi) mümkündür.143 Ancak 2981 sayılı Kanun’un 10/c kapsamında yapılacak uygulamaların, ıslah imar planına dayanması gerekmektedir.144 Yönetmelik hükmü ise ıslah imar planına konu olmayan arazileri düzenlemektedir. Bu nedenle söz konusu yönetmelik hükmünün, kanuni dayanaktan yoksun olması nedeniyle hukuka aykırı olduğu ileri sürülebilir. 6. İfraz ve Tevhit İşlemlerinde Taşınmazdan Kesinti Yapılamaz Arazi ve arsa düzenlemesinde düzenleme ortaklık payı adı altında taşınmazların yüzölçümünün %45’ini geçmeyecek şekilde kesinti yapılabilmektedir (İ.K. m. 18/2). Ancak ifraz ve tevhit işlemlerine konu taşınmazlardan ne düzenleme ortaklık payı ne de başka bir ad altında kesinti yapılması mümkün değildir.145 Zira düzenleme ortaklık payı 141 2981 sayılı Kanun’un 10/c maddesi kapsamındaki arazi ve arsa düzenlemesi uygulamaları ile 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi kapsamındaki uygulamalar arasındaki farklar için bkz. Yılmaz, s. 68-71; Kalabalık, s. 420-421; Çelik, s. 212-214. 142 “İmar mevzuatına aykırı bina yapılmış, hisseli arsa ve araziler veya özel parselasyona dayalı arazilerde, imar adası veya parseli olabilecek büyüklükteki alanlarda, binalı veya binasız arsa ve arazileri birbirleriyle, yol fazlalarıyla veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerle birleştirmeye bunları yeniden ada ve parsellere ayırmaya, yapılara yeniden doğan imar ada veya parseli içinde kalanları yapı sahiplerine, yapı olmayanları diğer hisse sahiplerine müstakil veya hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre vermeye, bunlar adına tescil ettirmeye ve tescil işlemi dışında kalanların hisselerini 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’na göre tespit edilecek bedeli peşin ödenmek veya parsel sahipleri aleyhine kanuni ipotek tesis edilerek, tapu sicilinden terkin ettirmeye belediye veya valilikler resen yetkilidir. Belediye veya valiliklerin talebi halinde bu yetkiler kadastro müdürlüklerince de kullanılır”. 143 Çelik, s. 213; Kalabalık, s. 420; Yılmaz, s. 68; Şimşek/Hazar, s. 567. 144 Şimşek/Hazar, s. 568-569. 145 Tahiroğlu, s. 263; Kalabalık, s. 392; D6D, T. 14.12.1993, E. 1993/1004, K. 1993/5355, www.hukukturk.com, e.t. 15.10.2020.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1