Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

167 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK de dikkate alınması gereken değerler, Kanun’a ekli listede yer alan değerlerdir. 8/3’te zikredilen değerler, 8/A’da ifade edilen listede tespit edilen değerlere taban sınır oluşturmaktadır.175 Diğer bir ifadeyle yeter gelirli tarım arazisi büyüklüğü, asgari tarım arazisi büyüklüğünün altında olamaz. Büyük ya da en azından eşit olmak durumundadır.176 Nitekim liste incelendiğinde listede yer alan değerlerin, asgari tarım arazisi büyüklüklerinin üzerinde olduğu görülmektedir. Yine aynı örnek üzerinden izah edilecek olursa, 8/3. madde de ise asgari tarım arazisi büyüklüğü dikili tarım arazileri için 0,5 hektarın (5 000 metrekare) altında belirlenemeyeceği hükme bağlanmış; 1 sayılı listede Konya ilinin Selçuklu ilçesi için dikili tarım arazilerinde yeter gelirli tarım arazisi büyüklüğü 10 dekar (10 000 metrekare) olarak belirlenmiştir. Bu konuda dikkat çeken husus, asgari tarım arazisi büyüklüklerini artırma yetkisinin Bakanlığa ait olmasıdır. Zira asgari tarım arazisi büyüklüğünü artırma yetkisi Bakanlığa verilmişken, yeter gelirli tarım arazisi büyüklüklerine ilişkin listede değişiklik yapma yetkisi Cumhurbaşkanına aittir. Kanun’da, açık bir şekilde listede, Cumhurbaşkanı kararı ile değişiklik yapılabileceği hükme bağlanmıştır (m. 8/A). Bu durumda kanun hükmü ile Cumhurbaşkanı’nın, Bakanlığın belirlediği değerlerle bağlı kılınması hiyerarşi açısından sorun arz ettiği ifade edilebilir. Son olarak kanunda belirtilen şartlar, ifraz işlemleri açısından öngörülmüştür. Tevhit işlemi için yukarıda zikredilen sınırlamalar uygulama alanı bulmayacaktır. Zira söz konusu madde hükmünün ve kanunun genel amacı, tarım arazilerinin bölünmesinin önüne geçerek tarımsal verimlilik açısından ülke geleceğinin korunmasıdır.177 Tevhit işlemleri için asgari büyüklük şartı aranması, kanun ve madde hükmünün sözüne ve temel mantığına aykırı olacaktır. 175 Erdoğan, s. 145; Koçak, s. 59. 176 Ş. Burak Özçelik, “5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu’nda 6537 sayılı Kanun’la Yapılan Değişiklikler ve Değerlendirilmesi”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XIX, S. 1, Y. 2015, s. 90; Koçak, s. 59. 177 Alper Uyumaz/Onur İlhan, “Tarımsal Arazilerde Mülkiyetin Devri”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 24, S. 2, Y. 2018, s. 862; “Yasanın amacı tarım arazilerinin çok küçük parçalara bölünerek ülke tarımının zarar görmesini engellemeye yöneliktir. Emredici hükümler içerdiği ve ülkenin geleceğine yönelik düzenlemeler taşıdığı için bu yasa hükümleri kamu düzenine ilişkin bulunmaktadır”, Y12HD, T. 24.06.2013, E. 2013/17607, K. 2013/23570, www.lexpera.com, e.t. 15.10.2020.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1