Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

172 İmar Hukukunda İfraz ve Tevhit İşlemleri rıca ifraz işlemlerinde fiili durum dikkate alınacak ve masraflar hak sahipleri tarafından karşılanacaktır. Söz konusu hükmün, bu alanlarda yapılacak işlemleri ve mülkiyet hakkına ilişkin çıkan problemlerin çözümünü kolaylaştırmak amacıyla getirilmiş olduğu ifade edilebilir. F. ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI YAPILAN ALANLARDAKİ TAŞINMAZLAR Yöresel özelliklere göre değişkenlik arz etmekle birlikte kuru tarım koşullarında bir çiftçi ailesinin geçimini sağlayabilecek tarım arazi büyüklüğünün, genel olarak 100 dekar olduğu ifade edilmektedir. Bu miktar, Konya ili için 253 dekar, Adana ili için 116 dekar, Amasya ili için ise 156 dekar olarak verilmektedir.191 Yeterli büyüklüğe haiz olmayan düzensiz ve parçalı yapıdaki arazilerde tarla sınırı, yol ve su arkları için ayrılan alanlar, oran itibariyle fazla olacağından dolayı arazi kaybı artmaktadır. Bu tip arazilerde çalışmanın zor ve işçilik giderlerinin yüksek olmasından dolayı verim düşmektedir192. Bu kapsamda arazi toplulaştırması, dağınık ve yeterli büyüklüğe haiz olmayan tarım arazilerinin, ekonomik ve ekolojik açıdan en elverişli işletme şekli ve büyüklüğüne ulaştırılması amacıyla yapılmaktadır193. Toplulaştırma hususu, iki farklı kanunda düzenlenmiştir. Bunlardan birisi 3803 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu (m. 6) iken, diğeri 6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce Yürütülecek Hizmetler Hakkında Kanun’dur (Ek m. 9). İki kanun kapsamında yapılacak toplulaştırma süreçleri arasında birtakım farklılıklar bulunmaktadır.194 Konumuz 191 E. Işıl Demirtaş/Mustafa Sarı, “Arazi Toplulaştırması”, Derim Dergisi, C. 20, S. 1, Y. 2003, s. 51; Uyumaz/İlhan, s. 863. 192 Gürsel Küsek, “Arazi Toplulaştırmasının Arazi Parçalılığı ve İşletme Ölçeğine Etkileri: Konya-Ereğli-Kuskuncuk Köyü Örneği”, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, C. 29, S. 2, Y. 2014, s. 17-18. 193 Demirtaş/Sarı, s. 49; “3083 sayılı Kanun uyarınca uygulama alanı belirlenen yerlerde, Kanun’da öngörülen toprağın verimli şekilde işletilmesini sağlama, ekonomik üretime imkan vermeyecek şekilde parçalanan tarım topraklarının gerektiğinde ve imkanlar ölçüsünde genişletilmesi suretiyle de toplulaştırılmasını, tarım arazisinin ailenin geçimini sağlamaya ve aile iş gücünü değerlendirmeye yeterli olmayacak derecede parçalanmasını ve küçülmesini önleme amaçlarıyla arazi toplulaştırması yapılabilmektedir”, D17D, T. 28.04.2016, E. 2015/8021, K. 2016/3403; D17D, T. 28.04.2016, E. 2015/8013, K. 2016/3402, www.lexpera.com, e.t. 15.10.2020. 194 Karşılaştırma için bkz. Uyumaz/İlhan, s. 889 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1