Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

173 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK açısından 3803 sayılı Kanun önem arz etmektedir. Zira kanunda ifraz işlemine yönelik önemli sınırlamalar öngörülmüştür. 3803 sayılı Kanun kapsamındaki toplulaştırma sürecinde, Cumhurbaşkanı tarafından195 uygulama yapılacak alanının tespiti ile birlikte o uygulama alanındaki parsellerin dağıtımına esas olacak, “toprak dağıtım normu” da belirlenmektedir. Toprak dağıtım normu tespitinde beş kişilik bir çiftçi ailesinin geçimini sağlayacak miktar esas alınır.196 Bu miktar, her il ve ilçenin arazi durumu ve ekolojik özelliğine göre değişiklik arz etmekle birlikte her arazi türü için de farklı belirlenmektedir.197 Örneğin Afyonkarahisar ilinin Çay ilçesi için toprak dağıtım normu, kuru tarım arazisi için 180 dekar, sulu tarım arazisi için 80 dekar, dikili tarım arazisi için 10 dekar, örtüaltı tarım arazisi için ise 3 dekar olarak belirlenmiştir. Ancak yine aynı ilin Dinar ilçesi için ise bu miktarın, kuru tarım arazisi için 200 dekar, sulu tarım arazisi için 60 dekar olarak belirlendiği görülmektedir.198 3803 sayılı Kanun’un 6. maddesine göre “Toplulaştırma sonunda dağıtılan veya sahibine bırakılan tarım arazisi malikleri adına, geriye kalan arazi ise Hazine adına uygulayıcı kuruluşun talebi ile tapuya tescil edilir. Malikleri adına tescil edilen arazi bu Kanun hükümleri dışında o bölge için tespit edilen dağıtım normundan daha küçük parçalara rızaen veya hükmen taksim edilemez ve ifraz işlemlerine konu olamaz. Bu husus tapu siciline şerh edilir”.199 Aynı Kanun’un 11. maddesine göre ise “Bu Kanuna göre dağı195 Söz konusu tespit yetkisi daha önce Bakanlar Kurulu’ndayken, 02.7.2018 tarih ve 698 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 39. maddesiyle yapılan değişiklik sonrası, yetki Cumhurbaşkanı’na verilmiştir. 196 Eren/Başpınar, s. 168. 197 Yücel Keşli, “3083 Sayılı Kanun Kapsamında Çiftçileri Topraklandırma Çalışmaları”, Ziraat Mühendisliği Dergisi, Y. 2010, S. 354, s. 29. 198 2018/11835 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı, RGT. 18.06.2018, RGS. 30460. 199 “3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu…6. maddesinde, malikleri adına tescil edilen arazinin bu Kanun hükümleri dışında o bölge için tespit edilen dağıtım normundan daha küçük parçalara rızaen veya hükmen taksim edilemeyeceği ve ifraz işlemlerine konu olamayacağı, bu hususun tapu siciline şerh edileceği, emredici bir biçimde belirtilmiştir. Kişilerin rızasıyla da mahkeme kararıyla da taksim edilemeyecek bir tarım arazisinin bölünmesi hukuka aykırıdır. …Kanunu’na göre “Uygulama Alanı” olarak ilan edilen yerlerde, Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü tarafından, tarım arazilerini gözetleme ve takip etme amacıyla kanundan kaynaklanan hak ve yetkilerin kullanılması, görev ve sorumlulukların yerine getirilmesini teminen taşın-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1