175 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK kadar, toplulaştırma alanındaki taşınmazlar üzerindeki tescilsiz iktisap halleri dışında malik veya hak sahiplerinin talebine bağlı bütün devir, temlik, ipotek ve satış vaadi, ifraz ve taksim, ayni ve şahsi haklar ile belirtme işlemleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün ya da proje idaresinin iznine tabidir. Söz konusu düzenlemelere göre zikredilen süreçte yapılacak işlemler için Devlet Su İşleri ve proje idaresinin izninin alınması gerekecektir. Zira Kanun hükmünde izin mercileri hususunda “ve” bağlacı kullanılmasına rağmen Yönetmelik hükmünde iki birim arasında “veya” bağlacının kullanıldığı görülmektedir. Bu noktada yönetmelik hükmüyle Kanun’un amir hükmü çelişmektedir. İdarenin dayanak kanun hükmüne aykırı bir düzenleyici işlemi ihmal etmesi kabul edilemeyeceği203 için uygulamada yönetmelik hükmünün cari olacağı ifade edilebilir. G. ÜZERİNDE SINIRLI AYNİ HAK YA DA ŞERH EDİLMİŞ KİŞİSEL HAK BULUNAN TAŞINMAZLAR Tapu Sicil Tüzüğü’nün 66/2. maddesine göre tevhit işlemine konu edilecek taşınmazların üzerinde rehin ve irtifak hakkı gibi sınırlı ayni haklar ile şerh edilmiş kişisel hakların bulunması durumunda hak sahibi kişilerin tamamının muvafakatinin alınması gerekir.204 Ayrıca 6183 sayılı Amme Alacakları Tahsili Usulü Hakkında Kanun’un 73. maddesine göre üzerinde kamu haczi bulunan mallarda, alacaklı kamu idaresinin muvafakati olmadan tasarrufta bulunulması mümkün değildir. Hüküm tevhit işlemi açısından yorumlanacak olursa, üzerinde kamu haczi bulunan bir taşınmazın tevhit işlemine konu edilebilmesi için, alacaklı kamu idaresinin onayı gerektiği sonucuna varılmaktadır.205 V. İFRAZ VE TEVHİT İŞLEMİNİN UNSURLARI A. YETKİ İmar Kanunu’nun 16. maddesine göre belediye ve mücavir alan sınırları dahilindeki taşınmazlarda yapılacak re’sen ya da talep üzerine ifraz ve tevhit işlemleri ve bu işlemlerin mevzuat hükümlerine 203 Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 24. 204 Kalabalık, s. 402. 205 Koçak, s. 258; Kalabalık, s. 402-403.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1