181 TBB Dergisi 2022 (158) Ahmet Talha TETİK Tevhit işlemi prosedürünün başlaması için ise ilgililerin ilk olarak, Lisanslı Harita Kadastro Bürolarına (LİHKAB); bu büroların bulunmadığı yerlerde ise kadastro müdürlüklerine başvurması gerekir.229 Kadastro müdürlükleri ya da lisanslı bürolar tarafından gerekli diğer teknik işlemlerle birlikte tevhid işlemine dair “değişiklik tasarımı” hazırlanır.230 Tevhit işlemi için hazırlanan değişiklik tasarımı, daha sonra onay için ilgili idareye (il özel idare ya da belediyeye) gönderilir.231 İfraz işleminde ise harita ve teknik işlemlerin tamamlanmasının ardından gerekli belgeler ile birlikte (taşınmazın belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde kalma durumuna göre) belediye ya da il özel idaresine başvurulması gerekmektedir. İmar Kanunu’nun 16/2. maddesi gereğince belediye ya da il özel idare, ifraz ve tevhide ilişkin yapılan başvuruları 30 gün içerisinde sonuçlandırmalıdır. Ayrıca başvurunun neticelenmesinin ardından 15 gün içerisinde dosyanın, tescil için tapu sicil müdürlüğüne gönderilmesi gerekir. Ancak kanunda bu sürelere uyulmadığı takdirde uygulanacak yaptırımın düzenlenmediği görülmektedir. Diğer bir ifadeyle söz konusu 30 ve 15 günlük süreler, idarenin daha hızlı hareket etmesini sağlamaya yönelik “düzenleyici süre” niteliğindedir.232 Nitekim mevzuatta, kamu hizmetlerinden yararlananlara yönelik değil; hizmetin iç işleyişine yönelik düzenlenen ve aykırılık durumu yaptırıma bağlamayan ve süreler, düzenleyici süreler olarak adlandırılmaktadır.233 İl özel idaresi ya da belediye kararının ardından ise işlem dosyası ile birlikte teknik kontrol amacıyla kadastro müdürlüğüne başvurulması gerekmektedir. Zira ifraz işlemi haritasının ilgililerce yapılıp, kadastro müdürlüğü tarafından kontrol edilmesi gereken işlemlerdendir.234 Özel hukuk kişileri tarafından sözlü olarak başvuru yapılması mümkün olsa da kamu kurumları tarafından başvuruların resmi yazı 229 Bkz. 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanun m. 1/2 ve Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Yönetmelik m. 37. 230 Koçak, s. 259-260. 231 TKGM 2019/13 sayılı Genelgesi, m. 20/B-4. 232 Sezer/Kalkan/Şahin, s. 102; Kalabalık, s. 406. 233 Bahtiyar Akyılmaz/Murat Sezginer/Cemil Kaya, Türk İdari Yargılama Hukuku, Ankara, 2018, s. 528. 234 Koçak, s. 43, 77.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1