Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

182 İmar Hukukunda İfraz ve Tevhit İşlemleri ile yapılması gerekir.235 Bu aşamada kadastro müdürlüğünce dosyanın teknik kontrolü yapılmaktadır. İl özel idare ya da belediye tarafından alınan kararda bu şekilde bir eksiklik bulunması durumunda il özel idare ya da belediyeye durum bildirilerek düzeltme yoluna gidilebilir. Ancak kadastro müdürlüğünün işlemin yerindeliğini sorgulayarak işlem yapmaktan kaçınması mümkün değildir.236 Zira ifraz ve tevhit işlemlerinin mevzuata uygunluğuna karar verme yetkisi İmar Kanunu ve İl Özel İdaresi Kanunu gereğince belediye ya da il özel idaresine aittir. Kadastro müdürlüğü tarafından yapılan kontrol neticesinde varsa teknik hataların ve dosyadaki eksikliklerin düzeltilmesinin ardından işlem dosyası tescil için tapu müdürlüğüne gönderilerek işlem, tapu kütüğüne tescil edilir.237 Son olarak söz konusu süreçte, (muafiyet durumu yoksa) döner sermaye bedelinin ve tapu harcı ile ifraz ve tevhit harcı gibi gerekli harçların yatırılması gerekmektedir.238 2. Şekil Şekil unsuru ile anlatılmak istenen genel bir ifadeyle idarenin tek yanlı iradesinin maddi aleme yansıma tarzıdır.239 İdari işlemin şekline ilişkin kurallar bir taraftan idareye tesis edeceği işlemlerde izlemesi gereken yolu göstermekteyken diğer taraftan da işlemin muhataplarına hukuki güven sağlamaktadır.240 İdari işlemin hangi merci tarafında tesis edildiğinin tespiti ve idari işlemin varlığının ispatı için şekil kuralları gerekli görülmektedir.241 İfraz ve tevhit işlemlerinin onaylanmasında da ilgili idari mercilerin mevzuatta öngörülen şekil şartlarına uyması gerekmektedir. Kararın encümen tarafından alındığı durumlarda, toplantı ve karar yeter sayılarına uyulmamış olması konu ile ilgili şekil sakatlıklarına verilebilecek en temel örnek niteliğindedir. Ayrıca ifraz ve tevhit işlemleri235 Kalabalık, s. 403. 236 Çelik, s. 155. 237 Koçak, s. 42. 238 Kalabalık, s. 404; Koçak, s. 79-80. 239 Çağlayan, s. 350. 240 Gözübüyük/Tan, s. 364. 241 Özay, s. 491.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1