12 2017 Anayasa Değişiklikleri Çerçevesinde Olağanüstü Halin Hukuki Rejimi Üzerine ... 4. Olağanüstü Halin Siyasal Olan ile İlişkisi: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme Türkiye demokratik hukuk devleti yolunda çoğu zaman bir adım ileri iki adım geri atan bir pozisyondadır. Türkiye’deki çoğunlukçu demokrasi sorunu beraberinde hukuk devleti, kuvvetler ayrılığı ve insan hakları sorunlarını da getirmektedir. Bu çerçevede denilebilir ki Türkiye’de liberal, çoğulcu bir demokrasi anlayışı egemen değildir. Gerçekten de dünyada önde gelen demokrasi derecelendirme kuruluşu olan Freedom House’un yıllık ölçümlerine göre Türkiye şu ana kadar hiçbir yılda “hür” (free) kategorisinde yer almamış, hep “kısmen hür” (partially free) kategorisinde bulunmuştur. Freedom House, söz konusu bu ölçümleri siyasal haklar ve temel haklar olarak iki eksen üzerinden gerçekleştirmekte ve ülkelere her iki eksende 1 ile 7 arasında değişen puanlar vermektedir. Burada 1 rakamı en yüksek, 7 rakamı en düşük özgürlük düzeyini temsil etmektedir. Freedom House, 1 ile 2.5 arasında skoru olan ülkeleri “hür”, 3 ile 5.5 arasında olan ülkeleri “kısmen hür”, 5.5 ile 7 arasında skora sahip ülkeleri de “hür olmayan” ülkeler olarak sınıflandırmaktadır.21 Bu veriler ışığında Türkiye’nin 1997 yılı sonu itibari ile skoru, siyasal ve temel hakların ortalaması olarak 4.5’tir. Dolayısıyla Türkiye bu yılda kısmen hür kategorisinde yer almaktadır. Söz konusu skorlar 2001-2002 araştırmasında da aynı kalmıştır. 2002-2003 ölçümünde nispi bir iyileşme kaydedilmiş ve 4 skoru yakalanmıştır. 2006 verilerine göre skorlar, her iki eksende 3’e yükselmiş ve 2009 araştırmasında da aynı kalmıştır. 2014 yılında Türkiye 3 ve 4 skorlarını korumuş ancak gerilemeyi ifade eden “aşağı yönlü ok”’la işaretlenmiştir. Freedom House’un “Demokrasiden Vazgeçme: Demir Yumruğa Dönüş” alt-başlıklı 2015 raporu, demokrasinin dünya genelindeki gerileyişine işaret etmekte ve Türkiye’nin dahil olduğu pek çok ülkeyi buna örnek göstermektedir.22 Raporda aynen şu ifadeler geçmektedir: “son zamanlarda otokratlar, fiili iktidar tekellerini muhafaza etmek amacıyla, daha modern ve nüanslı yöntemleri tercih ederek, bir taraftan da bir demokratik 21 Ergun Özbudun, Anayasalcılık ve Demokrasi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2015, s. 120. 22 Özbudun, Anayasalcılık ve Demokrasi, s. 120-121.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1