298 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında “Mal veya Hızmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği” kabul edilmektedir.45 Buna karşın, genel bir ifadeden sonra gelen “yani” kelimesiyle oluşturulan ifadenin, söz konusu ifadeden sonra gelen mal ve hizmetlerle sınırlı olduğu kabul edilmektedir. Örneğin; “Oyuncaklar, özellikle model uçak biçimindeki oyuncaklar” ifadesi tüm oyuncakları kapsarken; “Elektronik cihazlar, yani taşınabilir müzik çalarlar” ifadesi tüm elektronik cihazları kapsayan bir ifade değildir.46 Karşılaştırma konusu ürünlerin kısmen örtüştükleri durumlarda ise, AB Fikri Mülkiyet Ofisi İnceleme Kılavuzu’nun C bölümü, 2. bölüm, 2. kısım, 2.4. paragrafı uyarınca, Ofis tarafından kategorilerin ayrıştırılması mümkün değilse “aynı mal/hizmet” kabul edilecektir. Örneğin; online bankacılık hizmetleri ile ticari bankacılık hizmetleri “online ticari bankacılık hizmetleri” yönünden kesişmekte olup bunların Ofis tarafından ayrılması mümkün olmazsa aynı kabul edilecektir. 2. Aynı Tür Mal/Hizmet Kavramı Karşılaştırmaya konu olan ürünler aynı olmaması ancak yakınlık derecesinin yoğunluğu nedeniyle de sadece “benzer” olarak nitelendirilmelerinin yeterli olmaması durumunda “aynı tür” üründen söz edilecektir.47 Belirttiğimiz üzere, Sınıflandırma Tebliği m. 3/4 uyarınca, aynı tür mal/hizmetin tespitinde Sınıflandırma Tebliği ekinde yer alan gruplar esas alınacaktır. Yargıtay da aynı alt grupta yer alan mal ve hizmetlerin aynı tür olarak kabul edilmesi gerektiğini belirtmektedir.48 O halde, örneğin; 5. sınıfa ait aynı alt grupta yer alan dezenfekte edici sabunlar ile ve anti bakteriyel el losyonları “aynı tür” olarak nitelendirebilir. Marka hukuku orijininde önemli olan, işaretin ürüne indirgenmesi olup sınıf sistemi bunun aracıdır.49 Bu nedenle, aynı genelleme kapsamındaki ürünlerin otomatik olarak “aynı ürün” kapsamında de45 “Dâhil”, “bilhassa”, “esas olarak” ifadeleri de aynı şekilde örnek verme amaçlı ifadeler olduğundan, mal/hizmet benzerliğine ilişkin değerlendirmede genel ifadenin esas alınması gerekecektir. Bkz. 2021 tarihli Kılavuz, s. 390. 46 2021 tarihli Kılavuz, s. 220; EUIPO, Guidelines for Examination of European Union Trademarks, Part C, Section 2, Chapter 2, para. 2.3.2. 47 Paslı, s. 55, 56. 48 Yargıtay 11. HD, T. 16.01.2015, E. 2014/15359 K. 2015/503 (Kazancı İçtihat Bankası, Son erişim tarihi: 06.06.2021). 49 Paslı, s. 57.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1