301 TBB Dergisi 2022 (158) Dilara Naz GÜLÜM tirilmiş bir uygulamadır.63 Bu yöntemde tescili gerçekleştirecek olan ofis, birbirleriyle benzer kabul edilecek malları/hizmetleri içeren sınıfları bir liste halinde tespit etmekte ve bir sınıftaki marka başvurusu kapsamında benzer mal/hizmet incelemesini sadece o sınıfla sınırlı kalmayarak aynı zamanda çapraz olarak eşleştirilen sınıfta da gerçekleştirmektedir.64 Arama gerçekleştirildikten sonra, uzmanlar markayı çapraz olarak benzeyen markalar açısından da incelemekte ve kararlarını vermektedir. Başvuruların ilanı ve tescili esnasında, dokümanlarda veya resmî belgelerde ise sadece başvurunun yapılmış olduğu sınıflar yer almaktadır. Çapraz sınıflar yalnızca inceleme amaçlı olup hiçbir resmî yayın veya belgede yer almamaktadır.65 Bazı ülkelerde, ilgili çapraz sınıf listesi araştırmayı yapacak olan uzman bakımından bağlayıcı olmakta, bazı ülkelerde ise uzmana yol gösterici olduğu kabul edilmektedir.66 2. Benzerlik Motoru Tescil ofisleri tarafından mal/hizmet benzerliği tespitinde kullanılan ikinci ek yöntem ise “Benzerlik Motoru (Similarity Tool)”67 olarak adlandırılan ve AB Fikri Mülkiyet Ofisi nezdinde geliştirilmiş olan bilgisayar programıdır. İlgili program, Nice sınıfları kapsamındaki malları/hizmetleri karşılaştırarak Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) ile ABD yanında, AB üyesi ülkelerin tescil ofislerinin seçilen mal/hizmete ilişkin kararlarını kullanıcının bilgisine sunmaktadır.68 AB Fikri Mülkiyet Ofisi İnceleme Kılavuzu uyarınca, benzerlik motoru, benzerlik değerlendirmesindeki uygulama yeknesaklığına hizmet etmekte ve kararlardaki tutarlılığı garanti etmektedir.69 AB Fikri Mülkiyet Ofisi Benzerlik Motoru’nda gerçekleştirilen aramada, yalnızca ayniyet/benzerlik/farklılık şeklinde sonuca ula63 Ünsal, s. 49. 64 Paslı, s. 36, 37. 65 Ünsal, s. 51. 66 Çapraz sınıflandırmaya ilişkin tescil ofislerinin uygulamaları hakkında detaylı bilgi için bkz. Ünsal, s. 49 vd. 67 Similarity Tool (https://euipo.europa.eu/sim/searchList/search, Son erişim tarihi: 17.10.2021). 68 Paslı, s. 37. 69 EUIPO, Guidelines for Examination of European Union Trademarks, Part C, Section 2, Chapter 2, para. 1.3.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1