304 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında “Mal veya Hızmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği” unsurlardan bağımsız olarak ilgili çevrenin görüşü çerçevesinde belirlenmelidir. İlgili çevre, orta seviyedeki alıcıları ifade etmekte olup orta seviyedeki alıcının dikkat ve algılama düzeyi, mal veya hizmetin niteliği, türü ve fiyatına göre değişiklik gösterebilecektir.76 Mal ve hizmetlerin benzerliği veya ilişkilendirilebilir niteliği uygulama ilkeleri, doktrin ve genel kabullere göre aşağıda ifade edilen durumlarda ortaya çıkabilecektir: − Mal ve hizmetlerin doğasının benzerliği, − Mal ve hizmetlerin kullanım amaçları ve alanlarının benzerliği, − Mal ve hizmetlerin hitap ettiği çevrenin benzerliği, − Malların fiziksel görünümünün benzerliği, − Mal ve hizmetlerin ticari pazara ulaşmasındaki satış yolları/yerlerinin benzerliği, − Mal ve hizmetlerin aynı kaynaktan gelmelerinden kaynaklanan benzerlik, − Mal ve hizmetlerin birbirleriyle rekabet eder niteliğinden kaynaklanan benzerlik, − Mal ve hizmetlerin birbirlerini tamamlayıcı niteliğinden kaynaklanan benzerlik. 1. Ölçütlerin Ortaya Çıkışı Benzerlik ölçütlerinin belirlenmesinde içtihat hukuku geleneğini takiben İngiltere öncü olup 1946 yılında Jellinek başvurusunda geliştirilen ve bundan sonraki dönemlerde de değiştirilerek de olsa uygulanan Jellinek testi, üç temel soruya dayanmaktadır:77 - Ürünlerin yapısı ve kompozisyonu nasıldır? - Ürünlerin ilgili kullanım alanları nelerdir? - Ürünlerin alınıp satılmasına yönelik ticaret kanalları nelerdir? 76 Uzunallı, s. 684. 77 Paslı, s. 70.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1