305 TBB Dergisi 2022 (158) Dilara Naz GÜLÜM British Sugar78 kararında bu üç soru temel alınmakla birlikte aşağıdaki sorulara da yanıt aranmıştır:79 - Ürünler uygulamada süpermarketlerde aynı raflarda mı satılmaktadır? - Ürünler birbirleriyle rekabet etmekte midir? Ticari olarak nasıl sınıflandırılmaktadırlar? Söz konusu sorular, bugün de benzerliğin tespitinde geçerliliğini koruyan sorulardır. 2. Kullanılabilecek Ölçütlerin Listesi a. Malların/Hizmetlerin Doğası Malların/hizmetlerin doğası, malın/hizmetin temel özellikleri ve nitelikleri dikkate alınarak belirlenmekte; söz konusu malın bileşenleri, çalışma prensibi, fiziki formu gibi unsurlar dikkate alınmaktadır.80 Hizmetlerin doğası ise üçüncü kişilere sağlanan eylemin türüne göre belirlenmektedir. Sinema ve tiyatro hizmetlerinin her ikisi de eğlence hizmeti olduğundan 2021 tarihli Kılavuz kapsamında aynı doğaya sahip olarak değerlendirilmiştir.81 b. Kullanım Amacı/Alanı Kullanım amacıyla ifade edilmek istenilen ürünlerin hangi alanda, ne için ve nasıl kullanıldığıdır. Bu kapsamda, ürünlerin kullanım amaçları ve kullanım alanları ne kadar yakın olursa, ürünler arasındaki benzerlik ihtimali de o kadar artacaktır. Bu benzerlik ihtimalinin oluşması için ürünlerin fiziksel özellikleri veya hammaddelerinin aynı olması gerekmemektedir.82 Önemli olan, ürünlerin kullanım amaçlarının ayniyete yakın bir benzerlik arz etmesidir.83 Yargıtay tarafından, mülga 556 sayılı KHK hükümlerinin marka sahiplerini koruyan niteliği gözetildiğinde aynı veya benzer mal/hizmet kavramının geniş yo78 British Sugar Plc. v. James Robertson & Sons Ltd. (1996) (http://www.peteryu. com/intip_msu/britishsugar.pdf, Son erişim tarihi: 05.06.2021). 79 Paslı, s. 70. 80 2021 tarihli Kılavuz, s. 396. 81 2021 tarihli Kılavuz, s. 397. 82 Paslı, s. 73. 83 Paslı, s. 74.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1